Här sökes mandarinspråkig personal
De kinesiska turisterna blir allt viktigare för handeln i Sverige. På den exklusiva klockbutiken Nymans Ur söker man nu efter personal som talar mandarin.
Norrmän och tyskar toppar fortfarande listan över de turister som är viktigast för handeln i Sverige. Men kinesernas betydelse ökar år för år. Enligt Svensk Handels årliga rapport om utländska shoppingresenärer bokade kineser över 365 000 hotellnätter i Sverige 2017 – och siffran stiger år för år.
Shopping är en stor del av reseupplevelsen för kineserna. Det menar Lars-Ove Wåhlander, vice vd på den klassiska klockbutiken Nymans Ur som finns i Stockholm och Västerås. Nu söker klockhandlaren efter personal som talar mandarin, ett av de dominerande språken i Kina.
Det finns flera butiker, särskilt i Stockholmsområdet, som länge haft mandarintalande personal
– Egentligen är det här inget nytt för oss, vi har haft mandarinspråkig personal i våra butiker i kanske fem år. Och vi är heller inte ensamma. Det finns flera butiker, särskilt i Stockholmsområdet, som länge haft mandarintalande personal, säger Lars-Ove Wåhlander till Handelsnytt.
Sverige ligger efter
Exakt hur stor del av kunderna som är kineser vill han inte svara på. Men klart är att exklusiva klockor är populära för de som kommer hit. Att möta de kinesiska kunderna med rätt butiksupplevelse, bra betalningsmöjligheter och personal som förstår dem blir därför allt viktigare för en butik som Nymans Ur.
– Sverige ligger långt efter vad gäller att locka kineser. Egentligen gör hela Europa det. Italien är först på plats tio bland kinesernas favoritresmål, och då är de många platser före Sverige. Men det finns en jättestor tillväxtpotential, säger Lars-Ove Wåhlander.
Förutom mandarin ska den man söker även kunna svenska och engelska. Men hur lätt är det då att få tag i personal som fyller kraven? Inte helt enkelt, men heller inte omöjligt.
– Det är ju en speciell kravprofil så klart. Men vi annonserar på nätet och i olika forum precis som vanligt. Det är en relativt normal ansökningsprocess.
Interagera med turister
Andra butiker har satsat på att utbilda personalen i enklare hälsningsfraser på ryska och kinesiska. Ett exempel på det är Åhléns. Men det är inget alternativ för Nymans Ur. I alla fall inte just nu.
– Nyanserna i språket är svåra, så det kan lätt bli fel. Det viktiga är ändå att man som säljare inte är rädd för att interagera med turister som inte kan engelska.
Shoppingresenärer i Sverige
Under 2017 spenderade utländska besökare 63 miljarder kronor i svenska butiker, motsvarande 47 procent av reskassan. Det är nästan en fördubbling i omsättning jämfört med 2010.
Mätt i antal gästnätter är norska och tyska turister överlägset störst med drygt 3,3 respektive 3 miljoner bokningar i Sverige. Därefter kommer danskar, britter, amerikanare och holländare. På nionde plats kommer Kina.
Storstadsområdena lockar överlägset mest turister.
Källa: Svensk Handel