”Jag är så tacksam för kunderna jag delar skratt och tårar med”
Det är kunderna som lyfter mig – jag är så tacksam att dom finns, skriver Christina Ramstad. Den som inte hinner ge kunderna ett leende och en pratstund bör ta fajten med sin arbetsgivare, anser hon.
Jag läste en insändare som refererade till jobbiga kunder, snoriga barn och kunder som knappt hälsade på personalen. Låter otroligt jobbigt. På mitt jobb tycker jag inte att det är så, tvärtom!
Så klart finns tjuriga kunder också, men dom är ytterst få. Det är kunderna som ”lyfter” mig, dom kommer in dagligen och berättar om sina liv, familjer, sjukdomar, barn, barnbarn – livet helt enkelt.
Blommor och kramar
Dom frågar hur jag mår och hur det går med mig. Vissa kommer in med blommor, kramar och kakor. För en del kanske vi är dom enda som dom pratar med i detta stressade samhälle. Att vi avsätter några minuter av vår tid för att lyssna på dom märker jag betyder så mycket.
Vi hälsar på varandra med namn, delar skratt men också tårar. Jag är så tacksam för att dessa kunder finns.
Jag vill inte förminska händelserna med ”jobbiga kunder”. Det kan vara frustrerande, men vad vet vi om vad dom just genomgått? Tiden dom pratar i mobilen är kanske ett samtal som dom hellre tar i affären än hemma med familjen, som så klart är viktigast.
Leende tillbaka
Jag är förtroendevald på jobbet och kämpar dagligen med lagar och avtal, brinner för det och tycker att det är kul. Efter en jobbig förhandling med chefen är det så trivsamt att gå ut till kunderna igen!
Vi är alla människor med fel och brister, vad vet vi om hur andra mår egentligen? Jag vet i alla fall att när jag bemöter en kund med ett leende och några minuter av min tid så får jag alltid ett leende tillbaka.
Är det så stressat att du inte har tid ge kunderna detta så är det din arbetsgivare du ska prata med. Det är inte kundens fel att ni är underbemannade eller att chefen är totalt ”värdelös”.
Bilda klubb och ta fajten med arbetsgivaren, det ger resultat. Jag lovar.
Skriv en insändare!
Håller du med skribenten? Kommentera artikeln via länken nedan eller skriv en egen insändare på https://handelsnytt.se/skriv-insandare.
Du får underteckna med signatur, men uppge namn, adress och telefonnummer för oss på redaktionen.
Vi förbehåller oss rätten att korta ditt inlägg.