Att gå mer än 15 000 steg på jobbet som Niklas Skagerman gör på Bauhaus är rena rama hälsokuren.

– Det är både betydligt högre än genomsnittet och högre än det som vi vet minskar risken för till exempel för tidig död, säger Ulf Ekelund som är professor i fysisk aktivitet och folkhälsa vid Norges idrottshögskola.

Världshälsoorganisationen rekommenderar 10 000 steg per dag för hälsans skull. Men enligt nya rön kan det räcka med att vi går 7–8 000 steg för att minimera risken att dö i förtid.

Stillasittande har på senare år lyfts fram som en hälsofara likt rökning. Men det är inte bättre att stå upp hela dagen.

– Enligt min uppfattning – och det finns mycket forskning som stöder det – ger det inte några som helst hälsoeffekter att stå upp. Man behöver aktivera sig.

Bättre att plocka varor än att sitta i kassan

Det kan innefatta fem-minuters-pauser med raska promenader, gå i trappor och att växla ofta mellan sittande och stående position.

– Om man som den här killen på Bauhaus springer runt mycket, pratar med kunder och plockar grejer så tror jag att det är betydligt mer hälsosamt än att man bara står stilla i en kassa.

 Många måste vara stilla på arbetet, men det kan kompenseras genom att man är fysiskt aktiv utanför jobbet. Att röra på sig 300–400 minuter per vecka är optimalt och enligt nya rekommendationer från USA kan det räcka med 150–300 minuter per vecka för att värna hälsan.

– Alla sådana här rekommendationer om fysik aktivitet utgår från vad vi kallar moderat intensitet. Det är rask promenad eller att cykla. Så det behöver inte vara träning som att jogga, springa, gå på gym eller köra crossfit.

Jag tror att träningen inför kan vara oerhört positiv. Under själva loppet och efteråt lär man nog ha en hel del negativa effekter, men de försvinner ganska fort om man är vältränad.

Ulf Ekelund, professor i fysisk aktivitet och folkhälsa vid Norges idrottshögskola.

Att cykla eller promenera en halvtimme till och från jobbet skulle motverka mycket av den negativa effekten som stillasittandet eller ståendet medför, säger Ulf Ekelund. Han har svårt att uttala sig specifikt om Maratonmarschen, men säger att extrem aktivitet utan att vara ordentligt förberedd kan vara skadligt.

– Jag tror att träningen inför kan vara oerhört positiv. Under själva loppet och efteråt lär man nog ha en hel del negativa effekter, men de försvinner ganska fort om man är vältränad.