Ägaren: ”Personalen ska vara experter”
När Ann Catrine Fogelgren tog över Knapp-Carlsson för 26 år sedan hade hon noll koll på knappar och sybehör.
– Jag hade aldrig gjort något liknande innan. Det var min man som såg en annons i Göteborgsposten om att Knapp-Carlsson skulle säljas. Vi köpte den av grundaren Elfman Carlssons barnbarn Erik Elfman som då var redo för pension.
Jag hade aldrig gjort något liknande innan.
Renoverade varsamt
Affärsidén var redan från början att behålla originalskicket. Butiken var nedgången och det tog lite tid att få ordning på ekonomin. De första åren målade de om, och satte ut pärmar framför disken så att kunderna kunde bläddra och se utbudet själva.
I början fick de stor hjälp av en mångårig anställd, Birgitta.
– När hon gick i pension hade hon varit på Knapp-Carlsson i 50 år. Det är rätt unikt. Hon var en stor hjälp, kunde hela systemet, och var otroligt bra på skyltning.
Personalen ger det nätet inte kan
Ann Catrine Fogelgren har ansträngt sig för att anställa textilutbildad personal. Det blir ännu viktigare i dag när konkurrensen från nätet är större.
– Personalen ska vara experter. Det kan man inte få via nätet, säger hon och fortsätter:
– Det har också gjort oss till en attraktiv arbetsplats. Vi får många spontanansökningar.
Knapp-Carlsson har funnits sedan 1910. Och trots att det inte är den enklaste branschen tror ägaren på många år till.
– Jag skulle inte råda någon att starta en sådan här affär i dag. Man måste ha en hög försäljning. Men jag tror genom att följa med i utvecklingen och hitta fler ben att stå på så kommer vi att finnas kvar lång tid framöver.