Facket lockar fler medlemmar i e-handeln
Dubbelt så många medlemmar och kollektivavtal med flera stora företag. Handels punktinsats mot e-handlarna har gett resultat.
2016 lanserade Handels ett projekt projekt för att få bättre koll på e-handeln, värva medlemmar på arbetsplatserna och teckna kollektivavtal. Då hade Handels drygt 1 200 medlemmar på e-handelsföretag. I dag är medlemsantalet över 3 000.
Linda Palmetzhofer, förste vice ordförande i Handels, är jättenöjd. Hon säger att många som plockar och packar varor på e-handelsföretag inte visste vad facket var när Handels först kom på besök.
– Det var såklart en liten uppförsbacke i början, men efter tredje besöket kanske vi gick därifrån och hade tio medlemmar. Det har varit ett roligt och spännande arbete, säger hon.
Överens med flera stora e-handlare
Handels har bland annat tecknat kollektivavtal med Boozt, Inkclub, Kitchen time och Partykungen.
– Nu har mer än hälften marknadsledande företag kollektivavtal. Det är bra för det sätter på något sätt en standard, säger Linda Palmetzhofer.
Enligt henne handlar avsaknad av kollektivavtal oftast om att e-handlare har växt snabbt och inte landat i rollen som stora företag. Få säger sig vara emot att teckna avtal.
– Det beror i så fall på okunskap om vad det är, en tro om att facket ska bestämma allt på arbetsplatsen om man skriver på ett avtal. Men det man gör är att komma överens om regler som ska gälla.
Ett vanligt argument från avtalslösa företag är att det inte finns efterfrågan från medarbetare.
– Jag tror inte jättemånga går direkt till arbetsgivaren och säger att man skulle vilja att det fanns ett kollektivavtal. Är vi inte tillräckligt många medlemmar på arbetsplatsen blir inte vår röst den högsta, säger Linda Palmetzhofer.
Det krävs för att strejka för kollektivavtal
För att trycka på för kollektivavtal behövs medlemmar och förtroendevalda på arbetsplatsen. Enligt Linda Palmetzhofer bör majoriteten vara med i Handels för att hota om strejk.
– Om mer än hälften inte är våra medlemmar och inte ens bryr sig om vi går ut i konflikt är strejkhot inget starkt verktyg.
Det fackliga arbetet inom e-handeln är långt ifrån över, säger Linda Palmetzhofer. Fortfarande saknas kollektivavtal på flera marknadsledande företag och det potentiella medlemsantalet växer hela tiden i takt med branschen.