Så går det för handeln i coronakrisen
Flera nya rapporter visar deppiga handelssiffror när kunderna håller i plånböckerna. Men nu verkar det vända.
Handlarna är dystra inför framtiden, visar Svensk Handels Handelsbarometer för maj. Men de är inte riktigt lika dystra nu som de var i april.
Då var framtidstron historiskt låg bland sällanköpshandlarna. Nu är de något mer positiva, men ändå långt under nivån för samma period förra året.
Både sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln och e-handeln tror att antalet anställda kommer sjunka de kommande tre månaderna. Medan dagligvaruhandlarna och sällanköpshandlarna fått något mindre negativ bild av framtiden är e-handlarna mer pessimistiska.
– Trots att karantäntillvaron har gjort att många handlar mer på nätet ser vi också att det ekonomiskt osäkra läget gör att långt ifrån alla nätbutiker har goda tider just nu. Fler konsumenter håller helt enkelt i pengarna, säger Svensk Handels vd Karin Johansson i ett pressmeddelande.
4 av 10 köpte apoteksvaror på nätet
Ändå växte e-handeln med 16 procent under det första kvartalet 2020, enligt Postnords e-barometer. Nu köper 70 procent av svenskarna något på nätet varje månad. Det beror bland annat på att de så kallade silversurfarna över 56 år har börjat shoppa på nätet.
”Skönhet och hälsa” – där apoteksvaror ingår – går bäst. Nästan 40 procent av alla som e-handlade under en månad köpte sådana produkter. I år gick kategorin för första gången om den annars mest e-handlade gruppen ”Kläder och skor”, som minskade med 4 procentenheter.
Zalando, som är landets populäraste modesajt, konstaterar att mjukiskläder säljer bra nu medan lyxmärken och festkläder säljer dåligt.
Skoförsäljningen halverad i år
Men även om fler shoppar på nätet än tidigare väger inte näthandlingen upp försäljningstappet i de fysiska butikerna. Enligt Svensk Handels Stilindex för april har klädförsäljningen sjunkit med en tredjedel och skoförsäljningen till hälften av vad den var förra året.
– Modehandeln är den del av handeln som drabbats hårdast av krisen. Ljusglimtarna i coronamörkret är att försäljningen på nätet till viss del väger upp för försäljningsminskningen och att vi såg en liten återhämtning i slutet av månaden. Trots de negativa siffrorna var april ändå något bättre för klädhandeln än mars. Varje steg som tas mot ett mer normalt tillstånd i samhället kommer att vara betydelsefullt, säger Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson i ett pressmedelande.