Två tydliga trender i handelns omvandling har ökat farten ytterligare i och med coronakrisen. Den ena är digitalisering.
– Många fler köper mat på nätet, och kedjor utvecklar multikanalhandel för att locka nätkunder när färre kommer till butikerna, konstaterar Jonas Arnberg, vd på analysföretaget HUI Reserach.
Den andra trenden är tillväxt för lågprishandel i kedjor som ÖoB, Rusta och Dollarstore.
– Den kan växa ytterligare om lågkonjunkturen blir lång och djup med många arbetslösa.
Förlorare blir den fysiska handeln, särskilt ett mellanskikt med halvdant utbud, halvdan prissättning och halvdan service
E-handelsgiganten Amazons etablering i Sverige snabbar på utvecklingen ytterligare, menar Arnberg.
– Amazon står ju för lågprishandel på nätet. Förlorare blir den fysiska handeln, särskilt ett mellanskikt med halvdant utbud, halvdan prissättning och halvdan service.
Möta utvecklingen med lågpris
Ett sätt att möta utvecklingen är att sikta mot lågprissegmentet. Jonas Arnberg pekar på Stadium och Åhléns som har egna outlet-butiker för billiga fyndvaror snarare än komplett sortiment. Alternativet är att välja motsatt väg.
– Den fysiska handeln måste bli bra på det som Amazon inte är bra på: service, upplevelse, prova kläder.
En nyckel till Amazons enorma framgång är förmågan att samla data om kunden för att förstå vad kunden vill ha. Det måste konkurrenterna bli mycket bättre på. Digitalisering kan enligt Jonas Arnberg göra butiksarbete mer avancerat.
Mer kompetens på lagret
– Butikerna måste ha rätt produkter och personal som kan dem. Säljare behöver lära sig digitala hjälpmedel och bli bättre på att vägleda kunden. Det kräver kompetensutveckling och kan göra arbetet roligare, säger han.
Jag kanske är naiv men jag tror inte det är en bra idé att komma in i Sverige utan att ha en god relation med facket
Även lagerjobb kommer att kräva mer kunskap i takt med ökande digitalisering och automatisering, men jobben kommer inte att bli färre.
– Även om Icas nya e-handelslager blir robotstyrt kommer det att behövas många som kör ut varorna. Jobb flyttas från detaljhandel till partihandel.
Effekterna dröjer
Jonas Arnberg tror att det dröjer innan Amazons etablering i Sverige får riktigt stora effekter.
– Amazons styrka är långsiktighet och de testar sig fram utan brådska. De är ödmjuka inför att Sverige är ett land med hög digital mognad och krav på hållbarhet och arbetarvillkor.
Just ödmjukhet är kanske inte vad alla förknippar med företaget som har gjort sig känt för att motarbeta facket och sätta hård press på sina leverantörer?
– Jag kanske är naiv men jag tror inte det är en bra idé att komma in i Sverige utan att ha en god relation med facket. De får lära sig att i Norden har vi starka fackföreningar och konsumenter som uppskattar företag som tar sitt sociala ansvar. Amazon har muskler nog att slå ut hela svenska handeln om de skulle vilja, men det kommer de inte att göra.
Trots etableringen av ett lager i Eskilstuna kommer större delen av Amazons utbud till en början att köras från Tyskland, vilket ger leveranstider som Sverigebaserade konkurrenter bör kunna matcha. Ett trumfkort för Amazon är dock kundklubben Prime, som ger betalande medlemmar digitala tjänster som streamad tv via Prime Video vid sidan om fria e-handelsleveranser.
– Jag tror många svenskar har låg tröskel för att testa Prime video, säger Jonas Arnberg.
Behöver vara öppna för expermiment
Handelsföretag som vill överleva i en alltmer digitaliserad framtid kan inte köra på i gamla hjulspår, framhåller han.
– Människor fortsätter att handla, men vi vet inte hur. Företag behöver ha en organisation som är öppen för experiment, som testar sig fram och orkar investera i ny teknik och kompetens. Det är bara att sätta igång!