Mango-butik anmäld – spanska kontoret svarar inte
Arbetsmiljön på en Mango-butik är under all kritik, menar Handels som har anmält företaget till Arbetsmiljöverket.
– Den psykosociala arbetsmiljön är under all kritik. Företaget har en jättefin personalhandbok men de jobbar inte efter den överhuvudtaget, säger Susanne Pohjola, Handels regionala skyddsombud.
Stress, tunga lyft, anställda som blir ifrågasatta när de sjukskriver sig eller ska vabba och som upplever att de blir straffade om de hör av sig till facket.
– Tempot är högt och jag känner mig sliten. Jag orkar inte leva livet efter jobbet, säger en anställd.
Företaget har en jättefin personalhandbok men de jobbar inte efter den överhuvudtaget
Cheferna byts ut på löpande band. Skyddsombudet Susanne Pohjola tycker att det är dålig kommunikation till de anställda.
– Det känner inte som att informationen går hela vägen ner på golvet så de anställda förstår inte vad de ska göra vid förändringar, säger hon.
Tog kontakt redan i februari
Redan i februari kontaktade Susanne Pohjola Mangos spanska huvudkontor om att de måste göra något åt arbetsmiljön. Men hon har ännu inte fått något tillfredställande svar. Därför har hon nu anmält Mango till Arbetsmiljöverket.
Handelsnytt har sökt företrädare på Mangos huvudkontor i Spanien utan resultat.
Mango har fyra butiker i Sverige. De har inget kollektivavtal, enligt Handels.