Emelies låt om cancer får kunder att öppna upp
Emelie Gustafssons pappa har kämpat mot cancern. Till årets Rosa bandet-kampanj har hon sjungit in en egen låt som spelas i Ica-butiken där hon jobbar.
Vid sidan av jobbet på Ica Nära i Kristinehamn sjunger Emelie Gustafsson på bröllop, dop och begravningar tillsammans med sin sambo Anders Larsson.
Så det var inte så konstigt att hennes chef frågade om hon ville sjunga in en låt till årets Rosa bandet-kampanj mot cancer.
– Det var en låt som flera andra Ica-butiker kört och den hade några år på nacken. Jag fick ingen känsla för den och frågade om jag fick göra en egen låt istället och det fick jag.
Så en lördagskväll satt Emelie Gustafsson och hennes sambon Anders Larsson och skrev text och musik tillsammans. De spelade in den i deras hemmastudio.
Kunder har kommit fram till mig i kassan och berättat sin historia.
”En gåva som ändrar allt” heter låten.
– Jag sjunger om dem som inte klarat sig men också om att vi tillsammans kan besegra cancern. Jag har fått otroligt fin respons. Det är både vackert och sorgligt att det är så många som berörs. Kunder har kommit fram till mig i kassan och berättat sin historia. Både folk som kämpar med det nu och de som gått igenom det på olika sätt.
Emelie Gustafsson fick själv aldrig träffa sina morföräldrar eftersom de gick bort tidigt i cancer. Hennes pappa har kämpat mot sjukdomen flera gånger.
Har din pappa hört låten?
– Jag har faktiskt inte hunnit ringa till honom än. Jag har jobbat hela helgen. Han har inte Facebook så det är inte säkert att han sett den. I så fall får jag spela upp den telefonen.
Låten släpptes i torsdags och spelas i butiken och finns på Facebook och Youtube. Den kommer också att komma upp på Spotify och 10% av intäkterna ska gå till den fortsatta kampen mot cancer. Emelie Gustafsson ska få lön från sin arbetsgivare för den tiden hon lagt ner.
Här kan du se filmen:
Fakta: Rosa bandet
I Sverige säljs två olika rosa band: Bröstcancerförbundets enfärgade ceriserosa och Cancerfondens med ny design varje år. Årets band är designat av bandet First Aid Kit.
Intäkterna till Bröstcancerförbundets rosa band går odelat till att bekämpa bröstcancer medan Cancerförbundets band går till all form av cancerforskning.
Rosa Bandet-kampanjerna pågår under oktober varje år med syftet att samla in pengar till forskning, sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk att drabbas, samt påverka beslutsfattare i viktiga frågor.
Sedan 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in 949 miljoner kronor.
Pink Ribbon, som Rosa Bandet heter på engelska, har sitt ursprung i USA. Först ut var Susan G. Komen Breast Cancer Foundation, som hösten 1991 delade ut rosa band till alla deltagare i sitt ”Race for the cure” i New York. Det rosa bandet är i dag en internationell symbol för kampen mot bröstcancer.
Källa: Cancerfonden.