”Dåliga” riskbedömningar oroar Handels när julhandeln drar igång
Flera butiker erbjuder munskydd till personal och anställda inför black friday och julhandeln. Men det viktigaste är att inte släppa in för mycket folk i butikerna, anser Handels.
En andra coronavåg är här. Och med den, tider av dubbeltydiga budskap.
I de flesta regioner uppmanas människor att inte vistas i butiker och köpcentrum.
Samtidigt närmar sig black friday och julhelgen. Liksom specialerbjudandena som ska locka kunder att komma och köpa.
Ska de anställda då ha munskydd eller inte? Inte heller det en fråga med ett enkelt svar. Folkhälsomyndigheten har varit skeptiska.
Sverige har stuckit ut jämfört med många andra länder där fler bär munskydd än här. Men sedan första vågen i Sverige har ändå något hänt.
– Jämfört med förra vågen under pandemin ser jag en tydlig skillnad. Nu erbjuder fler arbetsgivare munskydd även om det är frivilligt för de anställda att använda, säger Jessica Karlsson, lokal ombudsman på fackförbundet Handels avdelning 16 i Linköping.
De flesta har visir
Hon ser samma utveckling bland frisörer. I första vändan hade ett fåtal visir men nu har de flesta det och tillhandahåller också munskydd till kunder, berättar hon och tillägger att hon upplever att anställda får munskydd av arbetsgivare om de vill det.
Krister Colde, ansvarig för arbetsmiljöfrågor på Handels, säger att munskyddsfrågan inte är helt enkel.
Vissa handelsanställda tycker att det är jobbigt att använda ett sådant skydd, bland annat eftersom det blir svårare att andas.
Handels har sagt att arbetsgivare ska ge personalen munskydd om de vill ha det.
Motstånd från personalen
Enligt honom har Handels fått in fall av två sorter. Dels då anställda i butik inte fått bära munskydd på arbetsplatsen fast de velat. Dels ett lager där arbetsgivaren velat att de anställda ska ha skydd för ansiktet men mötts av motstånd hos personalen.
– Så det är ingen enkel fråga. Men det stora problemet för oss är kunderna, att man släpper in för mycket folk i butikerna så att det inte går att hålla avstånd.
TT har tidigare rapporterat om att elektronikkedjan Mediamarkt med start från black friday kommer erbjuda både personal och kunder munskydd om de vill ha.
Konkurrenten Elon har både munskydd och plasthandskar i sina butiker.
Inget Svensk Handel rekommenderar
Men munskydd är inget som arbetsgivarorganisationen Svensk Handel rekommenderar. I stället har de gett ut riktlinjer till sina medlemsföretag med andra åtgärder som de anser vara viktigare.
Grunden är att arbetsgivarna ska riskbedöma arbetsplatsen och utifrån det bedöma vilka åtgärder som krävs, enligt Sofia Stigmar, jurist på Svensk Handel.
Hon säger att Svensk Handel i första hand tycker att företagen ska ta till åtgärder som motverkar trängsel och informera tydligt om att hålla avstånd.
Kunder som inte håller avstånd
De har bland annat tagit fram ett talmanus som anställda kan använda för att prata med dem som inte håller tillräckligt avstånd. Enligt henne är det inte så vanligt att arbetsgivare förser anställda med munskydd och visir.
– En viktig aspekt är den etiska. Att vi bara vidtar nödvändiga åtgärder, annars riskerar vi ta resurser från branscher som är i större behov av skyddsutrustning.
Krister Colde på Handels tycker att riskbedömningar brister eller helt uteblir ute i butikerna under coronapandemin.
– Arbetsgivarna är så dåliga på att riskbedöma sina arbetsplatser. Det krävs ofta ett drivet skyddsombud som vet hur det ska gå till. HR-avdelningarna har utbildning men de finns inte i butikerna utan på något huvudkontor i Solna.
Han instämmer med Svensk Handel att det är viktigt att undvika trängsel.
Inför de kommande helgerna kommer hans fackförbund uppmana butiker att hålla koll på vilken maxgräns av besökare som gäller för lokalen och upprätta ett kösystem om gränsen överskrids.
Förbundet kommer också kräva att det finns kömarkeringar för att undvika trängsel vid paketutlämning i affärer, något som även Svensk Handel rekommenderar sina medlemsföretag.
– Vi är lite oroliga inför black friday och julhandeln, säger Krister Colde.
Den här artikeln är först publicerad i Arbetet, som tillsammans med Handelsnytt och fem andra titlar ingår i LO Mediehus.