Aprilskämtet
Storyn om Lidl-sneakern började i Tyskland våren 2019 när företaget gick ut med nyheten att de skulle släppa en egen sneaker. Datumet när man avslöjade detta var emellertid den 1 april, vilket först verkade gå många kunder förbi. Nyheten om skorna blev dock så spridd och hajpad att kedjans senare bestämde sig för att göra verklighet av skämtet.
Dundersuccén
Skorna lottades först ut i en tävling via Instagram. Därefter släpptes en hel kollektion med både skor, tofflor, strumpor och t-shirts. Allt sålde slut på bara några timmar. Sedan dess har Lidl sålt sneakersen i både Italien, Portugal, Storbritannien, Frankrikes och Finland med liknande framgång.
Personal översprungen
Till Sverige kom skorna först i november förra året. Enligt Lidls svenska presstjänst såldes alla slut på en dag. I Göteborg vittnade anställda om krigsliknande scener när kunder försökte komma över ett par.
– En anställd blev typ översprungen. De var helt galna, det var det värsta jag sett, säger Rebecka Kristiansson, butikschef för Lidl på Vasagatan i Göteborg till GP.
Andrahandsvärdet
I Sverige såldes skorna för 149:- paret. Andrahandsvärdet har dock visat sig vara långt högre. På en finsk auktionssajt har de varit till salu för otroliga 5400 Euro och i England såldes nyligen ett par för 3 300 Euro. Den svenska andrahandsmarknaden har varit något mer sansad.
PR-kuppen
Det är inte första gången som Lidl får genomslag med sin marknadsföring. 2013 öppnade man pop-up restaurangen DILL på söder i Stockholm. Foodiesar, kändisar och medier hyllade krogen. Kruxet var bara att ingen visste att det var Lidl som låg bakom. När hemligheten avslöjades några veckor senare blev det en megasnackis.
Kritiken
Trots att de flesta verkar skratta åt fenomenet med Lidl-skorna så har kedjan även fått kritik. Rusningen till butikerna har skapat köer och kalabalik i ett läge då coronapandemin fortsätter att härja. Flera har dessutom påpekat att skorna är lite väl lika Nikes modell Huarache.