Coop: ”En modern och underhållande kampanj”
Bianca Ingrosso har brett genomslag och kan skämta om sig själv, skriver Coops presschef Helena Esscher som svar på kritiken mot Coops reklam.
Den här kampanjen ska lansera Scan & Pay som en modern lösning och en tjänst som gör det ännu smidigare att handla på Coop. Det är därför viktigt att kampanjen känns modern, men också har ett underhållningsvärde som stärker genomslaget.
Bianca Ingrosso har mer än 1 miljon följare på Instagram och är känd för sin medverkan i tv-produktioner i flera tv-kanaler som tilltalar hela familjen, tittarsuccéer med brett genomslag. Hon har också en annan viktig egenskap, nämligen att kunna skämta om sig själv och den stereotypa bilden många har på andra inom hennes skrå. Det borgar för en underhållande kampanj med stort genomslag.
Samarbetet handlar om att hon ska spela sig själv i en reklamfilm. Hon är dock inte anlitad som talesperson för Coop. Vi tror att vi genom kampanjen når många personer som vill att det ska vara enkelt, snabbt och kul att handla, och som vill åt en ny digital upplevelse, men som också är alltmer intresserade av hållbarhets- och miljöfrågor. Genom att nå denna målgrupp hoppas vi att vi kan få dem att upptäcka Coop, och samtidigt upptäcka våra nya hållbarhetsdeklarationer som man smidigt kommer åt via Scan & Pay och på ett enkelt sätt kan lära sig mer om hållbarhet och göra mer medvetna val.
Bra att veta är att filmen är ett första steg i en längre kampanj. I kommande kampanjer kommer vi att använda oss av andra kommunikativa grepp för att berätta för medlemmar och kunder att Scan & Pay är en tjänst som gör det ännu smidigare för dem att handla på Coop.