Nu har väl Coop gjort bort sig fullständigt! Hur kan man anlita och betala en person som Bianca Ingrosso för att göra reklam för det nya ”scan & pay”, det vill säga självscanning och betalning via mobil?

Den vanliga kunden hos Coop är inte i närheten av det slös och lyxliv som Bianca Ingrosso lever. Hon spenderar massor av pengar på lyx som ”Svensson” bara kan drömma om.

Vettiga värderingar

Vad får hon betalt av Coop för att göra denna reklam? Hur tänkte ledningen? Är detta signalerna ni vill sända till kunderna, och framför allt ungdomen? Gör som Bianca – festa, spendera pengar, lev lyxliv. Jag trodde Coop var en grön sund affärskedja med vettiga åsikter och värderingar.

Jag hoppas många reagerar på detta idiotiska att anlita en opinionsskapare med så vidlyftigt leverne, och åsikter som är långt, långt från en ”vanlig” Coopkund. Jag hoppas inte, men några kanske lämnar Coop efter det fatala misstaget att anlita denna influencer. ’

Sämsta frontfiguren

Jag hoppas detta når upp till ledningen, och att det tas på allvar. Kanske startar en reaktion och att det tänks till innan man gör en ny kampanj. Kanske någon journalist kan skriva om detta som kan formulera sig rätt, och starta en debatt och ge oss alla en tankeställare. Vem ska fronta ny reklam och nya kampanjer? 

Jag har själv varit anställd på Coop i cirka 40 år, och aldrig varit med om en sämre frontfigur för en Coopkampanj.

Se Coops reklamfilm med Bianca Ingrosso på Youtube

Läs Coops svar: ”En modern och underhållande kampanj”