5 företag som vägrar Black Friday
Black Friday och Black Week fortsätter att slå rekord år efter år. Samtidigt vet alla att klockan tickar – och att behovet av att ställa om är akut. Här företagen som valt en annan väg.
1. The Bodyshop
Under Black Friday-veckan skyltade Bodyshop-butikerna med statistik om relationsvåld i stället för reapriser. Kunder och företaget bidrar med donationer till organisationen ungarelationer.se som arbetar för att motverka våld i relationer. Det är andra året i rad kedjan stöttar organisationen på detta sätt.
2. Grandpa
Mode- och inredningskedja Grandpa valde förra året att säga nej till Black Friday för all framtid. Detta med motiveringen att man inte vill hetsa kunderna till att köpa saker de inte behöver.
– Vi undviker att pressa kunderna till köpbeslut de borde fatta utifrån rationella grunder, sa grundaren Jonas Pelz till Market.
Vi undviket att pressa kunderna till köpbeslut de borde fatta utifrån rationella grunder
3. Lindex
Lindex hade förvisso en del erbjudanden under veckan – men valde i år att inte marknadsföra dem som Black Friday-deals. Deras beslut är en del i en trend att tona ner Black Friday, skriver ehandel.se.
4. Ikea
Ikea har på olika sätt försökt att göra Black Friday mer miljömedveten. 2019 valde man till exempel att uppmärksamma rörelsen White Monday som syftar till att vi ska ställa om till återvinning och cirkulär ekonomi. 2021 hade Ikea bara erbjudanden på produkter med grön profil.
5. Dollarstore
Lågpriskedjan har tidigare år valt att ge bort delar av dagskassan under Black Friday till personalen. Dollarstore har behållit konceptet men valt att ändra dag.