Det kan bli lite obekväm stämning i butiken när kunder inser att det inte är 44 procents rea utan att siffran står för hur många unga tjejer som varit utsatta för sexuellt våld i en relation.

Det är andra året som The Body Shop samarbetar med organisationen ungarelationer.se.

– Jag jobbar på Drottninggatan i Stockholm och där är det skyltar överallt om Black Friday. Kunder förväntar sig rabatt och så lyfter vi våld i nära relationer i stället. Det har mest varit positiv respons även om en del blir obekväma. Jag tycker att det är ett fantastiskt initiativ för det är en fråga som påverkar supermånga människor, säger Rehane Ehsani.

Har gjort skillnad

Hon vet att kampanjen redan gjort skillnad. Flera personer har hört av sig och berättat att de tidigare inte fattat att de var i en våldsam relation men att de nu tagit hjälp.

– Det behöver ju inte vara det stereotypa att min partner slår mig. Ofta börjar det väldigt tidigt. Att personen blir kontrollerande, att den inte vill att man ska gå ut med vänner eller ger nedsättande kommentarer som ”ska du verkligen gå ut så där?!”.

Har själv varit med om psykisk misshandel

Rehane Ehsani säger också att även om kampanjen mest riktar sig till personer i parrelationer så är det många som har erfarenheter från andra håll också, inom familjen eller andra anhöriga.

– Jag har själv varit med om psykisk misshandel i min närhet så jag vet hur otroligt viktigt det är att lyfta frågan. Det är extra svårt att jobba med det men det gör det extra viktigt för mig.

Vill stoppa mäns våld mot kvinnor

23 procent av unga kvinnor har varit utsatta för våld i sin relation. The Body Shop vill tillsammans med organisationen ungarelationer.se uppmärksamma och försöka stoppa mäns våld mot kvinnor, som de kallar en pandemi.  

Under Black Friday-veckan 22-28 november skyltar butikerna med statistik om relationsvåld i stället för reapriser. Kunder kommer att kunna donera pengar till organisationen och även företaget bidrar med pengar.