Kosmetikkedjan Rituals ligger långt framme när det gäller att använda digital teknik i butiksarbete, visar forskaren Charlotte Arkenback i sin doktorsavhandling. 

Linda Jakobsson på Rituals i Birsta City utanför Sundsvall berättar hur de jobbar digitalt:

– Vi tillbringar mycket mer tid på golvet med kunderna än i kassan. Ett av de viktigaste verktygen är min Iphone.

Ändlös hylla

I mobilen tar hon emot beställningar av click & collect – då packar hon ihop ordern från butikslagret och kunden kan hämta sin beställning inom två timmar.

– Mycket snabbare än vår e-handel. Det har varit populärt under pandemin då många kunder uppskattat att kunna hämta varor utan att röra sig inne i butiken, säger Linda Jakobsson.

Ett annat system är ”Endless Aisle” (”ändlösa butikshyllan”). Om en vara inte finns inne klickar hon lätt fram en beställning som kunden får hemskickad fraktfritt. En tredje aktivitet som sköts via mobilen är kundklubben.

– Det tar 30 sekunder att skapa ett nytt medlemskap.

Virtuell makeup

En digital tillämpning som kommer mer och mer utgår från QR-koder. Via dem kan kunden göra hudvårdstester och virtuell makeup som visar hur en sminkning kommer att se ut i verkligheten.

I Charlotte Arkenbacks forskning uttryckte många butiksanställda att digital teknik kan vara stressande och splittra uppmärksamheten i mötet med kunderna. Linda Jakobsson har inga sådana problem.

– Alla system är samordnade i företagets centrala app, och vi har bra utbildningar som gör att nyanställda kan lära sig använda dem på tio timmar. Tekniken gör det lättare för oss att ge bra service i det personliga mötet.