Hon blev instängd i frysrummet
En anställd blev instängd i frysrummet på Maximat Svinesund. I tio minuter bankade och ropade den anställda på hjälp. Händelsen är anmäld till Arbetsmiljöverket.
När anställda på Maximat Svinesund vid norska gränsen ska hämta nedfryst bröd eller nedfrysta bullar behöver de gå ut på gården utanför butiken. Brödavdelningens frysrum är nämligen en 15 kvadratmeter stor fryscontainer. Det är en nödlösning då bygglov för utbyggnad av ett riktigt frysrum inte beviljats. Nödöppnaren på containern har varit ett problem länge. Den kan frysa igen. Det hände den 7 april när en anställd gick för att hämta varor från fryscontainern.
Nödöppnaren fungerar inte
Den anställda står längst inne i containern när hon hör hur dörren går igen. Hon trycker på nödöppnaren. Den fungerar inte. Hon kommer inte ut. Det är minus 20 grader kallt och hon har vanliga arbetskläder på sig. Hon börjar banka och skrika på hjälp. En kollega som gått ut för att slänga skräp tror att ljudet kommer från någon som hackar is. Det är först när kollegan går förbi ytterligare en gång som hen hör att någon ropar på hjälp. Då har den anställda varit instängd i tio minuter.
Tänker varje gång
Händelsen har även påverkat kollegorna.
– Jag tänker på det varje gång jag går in i fryscontainern nu. Jag går säkert in där hundra gånger per dag för att hämta någonting, säger Linda Olsson som jobbar på brödavdelningen och är huvudskyddsombud.
Linda Olsson är trygg med säkerhetsåtgärderna som finns med anledning av att nödöppnaren kan krångla.
– Men det är klart att en olyckshändelse alltid kan hända. Det här har påverkat oss alla, även om det såklart är värst för min kollega som drabbades. Hon kommer få hjälp och stöd nu av arbetsgivaren.
Chockad
Den anställda som blev instängd i frysrummet ska under omständigheterna må bra nu, enligt Fredrik Sternersson som är butikschef på Maximat Svinesund.
– Hon var väldigt chockad. Just nu är hon hemma och vi har kontakt med både henne och hennes föräldrar. Vi kommer erbjuda psykologhjälp om hon vill det, säger han.
Riskanalys
Varför används en fryscontainer med en nödöppnare som krånglar?
– Vad är alternativet? Då har vi inget frysrum som vi behöver. Vi har gjort en riskanalys och har säkerhetsåtgärder för att det här inte ska kunna hända. De åtgärderna är nu skärpta. Vi har till exempel satt tillfälliga sprintar på dörren så att den inte kan låsa sig. Vi är också på företaget som vi hyr containern av. Men det är klart att jag alla dagar i veckan hellre skulle ha ett riktigt frysrum, säger Fredrik Sternersson, butikschef på Maximat Svinesund.
Händelsen är inrapporterad av butikschefen till Arbetsmiljöverket, som ska besöka stormarknaden i veckan.
Säkerhetsåtgärder för frysrummet på Maximat
Anställda ska
- ställa upp dörren så att den inte kan gå igen. Det görs med hjälp av ett snöre med gummikrokar som hängs på dörrhandtaget.
- ta med sig butikstelefonen när de går in.
- meddela någon att de går till frysen.
Nu har även tillfälliga sprintar satts på dörren så den inte kan låsa sig