Bönor & Blads krav – sälj för 200 per kund eller förlora jobbet
Säljmål är något alla butiker jobbar med. Men te- och kaffekedjan Bönor & Blad har tagit det till en ny nivå, menar anställda. Personal måste ha snittköp på 200 kronor per kund – annars straffas man. ”Man mobbas att säga upp sig om man inte fixar det”.
Att man som butiksanställd förväntas sälja är naturligtvis en given del av yrket. Ofta har butiker och avdelningar olika mål man jobbar emot. Klarar man dem kanske det väntar en personalfest, eller till och med en bonus.
Nå målet – eller riskera jobbet
På te- och kaffekedjan Bönor & Blad arbetar man också med snittköp. I kedjans fem egenägda butiker i Stockholm och Uppsala finns hårda krav på att säljarna ska få kunderna att handla – varje kund ska i snitt handla för 200 kronor per köp.
Butikschefen kommer in varje dag utan att säga hej, går rakt fram till kassan och kollar snittköpen.
Når man inte målet kan man till och med bli av med anställningen, säger flera personer Handelsnytt pratat med. Särskilt utsatt är man som provanställd.
– Butikschefen kommer in varje dag utan att säga hej, går rakt fram till kassan och kollar snittköpen. Sen får man sms eller meddelanden i Slack om man inte klarat målen. De yngre har mått riktigt dåligt över detta. Det är också de som hänger mest löst, säger en anställd.
De som inte håller måttet ska ”avslutas”
Säljkraven har gått ut i ett protokoll till alla butiker i Stockholm. Där står att läsa att provanställda som inte håller måttet gällande sälj ”måste avslutas”. I en butik ska de anställda fått skriva på ett slags avtal där man försäkrar att man ska nå målet.
– Vi var tvungna att skriva under det och därmed också lova att klara det, säger en annan person med koppling till företaget och fortsätter:
– De tar ingen hänsyn till olika butikers förutsättningar, eller reor. Det är bara 200 kronor som gäller.
Hinner inte med rast – jobbar sjuka
Samtliga beskriver arbetsmiljön i kedjan som dålig. Bland annat ska cheferna hota personal med att dra in dubbelbemanning i enskilda butiker om de inte når säljmålen. Flera säger sig ha jobbat 10-timmarspass utan rast på grund av dålig schemaläggning. Blir man sjuk är det underförstått att man själv ska fixa en ersättare, uppger källor.
Det är en toxisk miljö där alla pratar illa om varandra. Man mobbas nästan att säga upp sig om man inte klarar säljmålen.
Trots att man jobbar med livsmedel ska också magsjuka och sjuka personer arbeta i butikerna.
– Det är en toxisk miljö där alla pratar illa om varandra. Man mobbas nästan att säga upp sig om man inte klarar säljmålen, menar en tidigare anställd.
Handels: ”Låter inte schysst”
Enligt Johan Hagman, ombudsman på Handels i Stockholm, finns inga regler i avtal eller lag gällande snittköp och säljmål. Det står arbetsgivaren fritt att ställa krav. Däremot bryter Bönor & Blad helt klart mot det man kallar god sed på arbetsmarknaden.
– Det låter som ett konstigt sätt att hantera det. Särskilt om man villkorar anställningen gentemot det här kravet. Under en provanställning ska man få löpande feedback, och hjälp och utbildning för att nå målen. Det här låter inte schysst i mina öron och främjar knappast en god arbetsmiljö, säger Johan Hagman.
Helena Falck är ägare av Bönor & blad. Företaget har funnits inom hennes familj sedan 70-talet då den första butiken öppnades i Uppsala. Enligt henne kommer kritiken som en chock.
– Jag har drivit Bönor & Blad i 30 år. Vi har kontakt med personalen varje vecka och inget av det här har dykt upp tidigare, säger hon.
Ägaren nekar
Vad gäller snittköpen tycker både hon och personalchefen Lisa Petersson att det handlar om rimliga krav. Att inte ha mål om snittköp vore oseriöst, och dessutom mäts det inte per individ säger Helena Falck. Att anställda skulle behövt skriva på ett kontrakt där man lovar att nå målen är inte sant.
– Vi försöker pusha så klart. Men vi vill inte anklaga någon. Inget i kassahanteringen är kopplat till enskilda personer utan till butiken. Det har heller inget med anställningen att göra, säger Helena Falck.
Inget i kassahanteringen är kopplat till enskilda personer utan till butiken. Det har heller inget med anställningen att göra
– Det är jättetråkigt att det uppfattas som att vi skulle hota eller skälla, men det är inget konstigt mål. Vi hade ett snittköp på 207 kronor per kund år 2021. I år ligger snittmålet på 200 kronor per kund. Jag ser inte att vi kommer att ändra det, fyller Lisa Petersson i.
Grovt att kalla det arbetsmiljöproblem
Att man hotar med att dra in dubbelbemanning om snittköpen inte nås är inte korrekt menar företaget. Däremot är det ett faktum att ekonomin måste gå ihop, säger Lisa Petersson.
– Vi vet att anställda inte vill jobba ensamma. Men vi behöver omsätta mer för att kunna bemanna mer helt enkelt, säger hon.
Vi vill så klart att folk ska trivas. Våra butiker är små – bara 20 kvadrat. Trivs inte personalen så märks det utåt.
Vad gäller den övriga arbetsmiljöproblem kring raster, arbete vid sjukdom eller att personal själva måste skaffa vikarier så stämmer inte det heller. Att ens kalla det arbetsmiljöproblem tycker Lisa Petersson är grovt.
– Vi vill så klart att folk ska trivas. Våra butiker är små – bara 20 kvadrat. Trivs inte personalen så märks det utåt. Nu får vi smälta det här och se vad vi ska sätta in för åtgärder.