Så stöttar facket anställda efter mordet på Emporia
Många som jobbar i butikerna på Emporia i Malmö är oroliga efter dödsskjutningen i fredags. Alla Handelsmedlemmar på köpcentret har fått sms från facket med information om vad som gäller i krislägen.
– Det är inte acceptabelt att anställda ska utsättas för skjutningar, säger Pia Tschofen på Handels i Malmö.
Det var i fredags, strax efter klockan fem, som mordet skedde. Alldeles utanför klädkedjan Zaras butik på andra våningen sköts en 31-årig man ihjäl av en 15-åring.
Polisen beskriver det som en avrättning, med både personal och kunder som vittnen. Emporia stängde och höll stängt även under lördagen.
– Inledningsvis har vi från facket inte kunnat göra så mycket. Vi har fått förlita oss på att arbetsgivarna sköter krishantering och rutiner, säger Pia Tschofen som är förste ombudsman på Handels Malmöavdelning.
Trygghet är arbetsgivarens ansvar
Under måndagen skickade avdelningen ut sms till alla medlemmar som jobbar på Emporia, det rör sig om ungefär 550 personer.
– Vi har talat om för dem att det är deras arbetsgivare som har ansvar för att de känner sig trygga på jobbet. Vi har också informerat om att företagen ska kunna erbjuda krisstöd och samtal med företagshälsovården.
– Om de har frågor som arbetsgivaren inte kan svara på så uppmanar vi dem att ringa till vår fackliga rådgivning, Handels Direkt, säger Pia Tschofen.
De anställda på Zara är extra berörda, eftersom mordet skedde precis utanför butiken.
Handels Malmöavdelning har varit i tät kontakt med både skyddsombud och ledning för att försäkra sig om att alla får det stöd de har rätt till.
– Någon form av krishantering verkar de ha fått. Men vi ska göra en uppföljning om ett par veckor, för att se till att de gör en bra krishanteringsplan. Nu fanns inte alla rutiner riktigt på plats. Alla blev tagna på sängen av detta.
Ska ta reda på hur medlemmarna har det
På Emporia finns över 130 butiker och hundratals anställda. Handels har drygt 550 medlemmar som jobbar i de olika butikerna. Hur krisstödet ser ut varierar mycket, menar Pia Tschofen.
– De stora kedjorna har ofta bra planer och jobbar systematiskt med arbetsmiljöfrågorna. Men med de mindre butikerna vet vi inte riktigt, det är inte så väl utvecklat överallt.
– Vi ska åka dit successivt de kommande veckorna och ta reda på hur medlemmarna har det, säger Pia Tschofen.
Hit kan du vända dig
I första hand är det arbetsgivaren som har ansvar för att du får hjälp och stöd efter en krissituation på jobbet.
Du kan också vända dig till facket. Handels Direkt ger råd och stöd till medlemmar.
Ring 0771 666 444