Hanna kan bli världsbäst på skyltfönster
Hanna Lind bygger skyltfönster både hemma och på jobbet. Nu kan butikskommunikatören från Gina Tricot på Väla Köpcentrum vinna yrkes-VM i Visual Merchandising.
Snart ska du tävla i VM i visual merchandising i Kista galleria. Hur känns det?
– Nerverna börjar kännas. Tävlingen betyder jättemycket. Det är en utmaning. Det är kul att visa upp sig och vad man är duktig på. Det är inte så många som kan skriva på sitt cv att man har tävlat i VM, det kan nog sticka ut och göra att man får jobb.
Hur övar man på visual merchandising?
– Jag har byggt ett skyltfönster hemma som jag försöker träna i varje dag. Min tränare ger mig uppgifter, till exempel vilka produkter som ska vara med. Jag övar på att komma på idéer, på att vara kreativ och göra ritningar till skyltfönstret. Kollar på inspirationsbilder och känslan i min mind map. Och så tränar jag på jobbet som Visual Merchandiser på Gina Tricot på Väla köpcentrum.
Hur går tävlingen till?
– Man vet ingenting i förväg, utan får uppdraget först när det är dags att tävla. Efter det får man hitta på allt själv från grunden, det är inga guidelines som på jobbet. Vi får ett varsitt skyltfönster. Man gör en ritning, en mind map och en mood board. Sedan får man bygga allt man behöver. Vill man till exempel ha ett podium så får man bygga det själv. Allt går på tid. Det är det svåraste – både i tävlingen och på jobbet.
Hanna Lind
Ålder: 22 år
Från: Åsljunga
Jobbar: Visual merchendiser på Gina Tricot på Väla Köpcentrum norr om Helsingborg.
Tävlar: I visual merchandising / butikskommunikation i yrkes-VM.
Vad är dina styrkor i tävlingen?
– Jag är väldigt noggrann. Det märks i detaljerna. Det finns inget kladd där det är målat och alla kläder är fint strukna. Jag försöker tänka på allt. Jag vet ingenting om de andra som ska tävla och försöker att inte tänka på dem. Jag ska bara fokusera på mig själv, inte på vad de andra gör runt omkring mig.
Vad är roligast med att vara visual merchandiser?
– Jag gillar att bygga upp visuella miljöer och att vara kreativ. När jag tränar så tycker jag om att måla och göra mönster. Det tycker jag att jag är bra på. Men det kan jag inte syssla med i jobbet på Gina. Där handlar det om att hänga kläderna snyggt. Jag tycker om när jag får till helheten. Och att titta på försäljningssiffrorna efteråt – ökade försäljningen? Jag gillar att se resultatet av det jag har skapat.
Vad skulle det betyda för dig att vinna VM?
– Det skulle vara jättekul att vinna. Det är ett betyg på att man är duktig.
I ett kommande längre reportage om Hanna Lind får du se hennes hemmaskyltfönster och följa med på tävlingen!
Yrkes-VM 2022
Årets yrkes-VM skulle ha varit i Shanghai i Kina, men på grund av kvarvarande coronarestriktioner har tävlingarna spritts ut över några av tävlingsländerna i stället. Årets tävling heter WorldSkills Competition 2022 Special Edition.
Sverige arrangerar tävlingen i butikskommunikation / visual merchandising den 14 – 17 oktober i Kista galleria. Representanter från nio länder tävlar i yrket: Sverige, Taiwan, Kazakstan, Kina, Indien, Lettland, Frankrike, Singapore och Ungern.
Deltagarna måste vara 22 år eller yngre det år som tävlingen genomförs.
Totalt tävlar 17 svenskar i 15 olika yrken i årets yrkes-VM. Inom handelsområdet tävlar butikskommunikatören Hanna Lind och frisören Jasmin Aslan.
I senaste Yrkes-VM år 2019 tog Sverige hem ett silver och tre brons, varav ett togs av Vendela Lundin Pikner i butikskommunikation.