Kassörskan Monica sprider glädje på Ica
Allt började med ett jobbpass på nyår. Nu använder Monica Zuneson ansiktsmålningar för att få en djupare kontakt med kunder och säljer mer.
Det började för några år sedan, när hon fortfarande bodde kvar i Stockholm och jobbade på Hemköp i Norra Djurgårdsstaden. Kassörskan Monica Zuneson hade ett pass på självaste nyårsafton.
– Jag tänkte att om jag ändå ska jobba, så kan jag ju faktiskt festa till det. Så jag målade en ansiktsmålning med glitter och paljetter.
Sedan satt hon där, hela sitt pass, och möttes av sprudlande leenden. ”Vad roligt att du uppmärksammar nyår!” ”Vad glad jag blir av att se dig”. ”Vad fin du är! ”
Kommentarerna från kunderna var många.
– Ingen kan låta bli att inleda ett samtal när man sitter där med ansiktsmålning bakom kassan. Det är ett fantastiskt sätt att bryta isen och komma bort från det rutinartade ”var det bra så?”. Och när kunderna är glada smittar det, jag blir glad!
Ansiktsmålning bra för affären
Dagen efter jobbade Monica igen. Hon målade en ny ansiktsmålning och tänkte att hon ju alltid kunde låtsas att hon kom direkt från nyårsfesten och inte hade hunnit sminka av sig.
Fast så var det ju inte. Vissa av nyårsaftonskunderna kom in igen. Och upptäckte ”sin” kassörska med en ny ansiktsmålning.
– Några kommenterade att det var kul, att de nu skulle komma till just vår butik och handla varje dag, för att det var så spännande att se vilken ansiktsmålning jag skulle bjuda på.
På den vägen är det. Chefen på Monicas dåvarande arbetsplats tyckte att greppet var roligt och lät henne hållas.
Kollegorna hade heller inget att klaga på, de kände ju Monica sedan tidigare och visste att hon ofta går sin egen väg. Ganska snart visade dessutom butikssiffrorna positivt. Plötsligt hade just ”Monicas” butik gått upp från snittet på 40 procent bonuskunder till drygt 60.
– Jag är övertygad om att det hade med mina ansiktsmålningar att göra. Det blir ett verkligt möte, de där 72 sekunderna som jag har räknat ut att jag i snitt har med varje kund.
Jag vill vara närvarande i stunden, se varje människa som jag möter. Och när man väl inlett ett samtal kan man passa på att fråga om de är medlemmar också!
Hemligheten bakom framgångarna
Ganska snart ringde de från koncernens huvudkontor till Monica Zunesons chef och ville veta hemligheten bakom framgångarna.
”Äh, det är Monica. Hon målar sig i ansiktet”, förklarade chefen. Ingen tog det riktigt på allvar, där från högsta hus. Men så några månader senare, när butiken var uppe i 80 procents bonuskunder, såg huvudkontoret till att ordna ett möte som alla kassa- och butikschefer i Stockholm bjöds in till.
Monica Zunesson har jobbat inom branschen sedan 1999, ett tag som kassachef. Så hon kan ledarspråket och fick nu ta till orda. Ändå tog det tid att få de närvarande att se sambandet.
– Jag fick säkert förklara tre till fyra gånger innan polletten trillade ner för alla dessa chefer. De förstod inte hur mina ansiktsmålningar seriöst kunde hänga ihop med ökad försäljning och fler bonuskunder.
Det är liksom ett annat sätt att tänka än att stirra sig blind på effektivitet och diagram.
”Människosam” bättre än lönsam
Monica är övertygad om att en arbetsplats i första hand bör sträva efter att vara ”människosam” i stället för lönsam.
Annars håller det inte för någon. Att bjuda på sig själv inför kunderna ser hon som en insats för dem, men även som ett sätt att höja statusen för sig och sina kollegor.
– Det är så lätt att man tänker på oss som robotar som scannar streckkod efter streckkod utan att registrera vem som står på andra sidan kassan. Men om jag ser till att vara närvarande och möta varje kund så blir jobbet mycket roligare!
Positivt för nyanställda
Hon ser även sin inställning som ett sätt att ta hand om nyanställda. För många innebär ett butiksjobb nämligen första mötet med arbetslivet som hon vill bidra till att det blir en positiv upplevelse.
– Om unga människor hör massa negativt om jobbet och att vi andra bara ”sitter av” vår arbetstid i kassan så blir de inte direkt sugna på att fortsätta jobba.
Men tid är ju det enda vi har, poängterar Monica. Då bör vi göra vad vi kan för att varje ögonblick ska vara värdefullt, även alla de timmar vi är på jobbet.
Lämnade stressen i Stockholm
Sedan ett par år tillbaka bor Monica i en liten stuga i Dalarna, där hon har sina rötter.
Ansiktsmålningarna till trots upplevde hon nämligen att jobbet i Stockholm blev alltmer stressigt. Hennes pendling tog tid, det var ständigt trångt, människor hade i allmänhet alltid bråttom och butiken var full av folk, oavsett tidpunkt.
Inför flytten hörde hon av sig till alla butiker inom en timmes pendlingsavstånd från den lilla orten Djura, där hon och katterna nu har slagit ner bopålarna.
– Jag berättade om ansiktsmålningarna direkt, sa att det är så jag vill jobba. Chefen för Gagnefhallen sa att jag var välkommen så snart jag kommit på plats. Och det tar bara sju minuter hemifrån!
Monica Zuneson har snabbt blivit känd och uppskattad bland lokalbefolkningen. För på en mindre ort sprids det snabbt, det där om den trevliga kassörskan med ansiktsmålningarna.
– O, du skulle bara veta vilka historier jag kan få där vid kassan. Vårt yrke är jätteviktigt. Inte minst för ensamma människor.
Jag kanske är den enda de pratar med på en hel dag. Jag tycker att man bara måste ta sig tid, och det finns det mer av här.
Monica Zuneson
Ålder: 62 år
Bor: I ett utbyggt härbre i Djura, i Dalarna
Familj: Katterna Lucas 17 år, Pippi 10 år samt kattbröderna Pito, Zappa och Budda, 1 år.
Jobbar: Kassörska på Ica Gagnef-hallen. Har jobbat inom dagligvaruhandeln sedan 1999, både som kassörska och kassachef. Är även utbildad astrolog, håller kurser i det och ställer horoskop, på såväl djur som människor. Målar och skriver dessutom mycket. Håller just nu på att färdigställa en deckare som handlar om ett mord i en matbutik.
Finns: på instagram under namnet ”monkansgladafejs”. Här publicerar hon foton på sina olika ansiktsmålningar, bland annat.