Patrik byter skjuts till jobbet mot en burgare
För att komma till jobbet samåker lagerarbetaren Patrik Friman med en kollega – mot en hamburgermiddag. Nu har fler företag i Pilängen utanför Örebro gått samman för att driva frågan om bättre kollektivtrafik för lagerarbetarna.
Det tar 20 minuter att gå mellan busshållplatsen och Matsmarts lager i Pilängen, strax utanför Örebro. Här packas mat och skickas till tusentals kunder.
Men de dåliga kommunikationerna har gjort att arbetssökande tvekar att tacka ja till jobb i Pilängen.
– Det är för långt till busshållplatsen för att många av medarbetarna ska se det som ett hållbart alternativ. Det finns inte heller bussar på helgerna som matchar våra arbetstider, så arbetar vi helg kan inte medarbetarna åka buss, säger Erik Fridlund, utvecklingsansvarig på Matsmarts lager i Pilängen.
En akut fråga
Flera företag och fackliga ombud runt om i Sverige har slagit larm om bristande kollektivtrafik till ett antal av landets lagerområden.
Med höjda bensinpriser och en pågående inflation blir problemen alltmer påtagliga för de som tvingas ta bilen till lagerområden.
– De två frågor som är mest akuta är just bussförbindelser i området och vägarna för att ta sig in och ut i området. Om vi är fler företag i Pilängen som går ihop och visar på att vi driver samma sorts frågor så kanske vi får mer respons i frågorna, menar Erik Fridlund.
Ingen förändring i sikte
Matsmart och de andra företagen i Pilängen är inte ensamma om att vänta på politiska åtgärder. Även i Stockholm har frågan drivits utan framgång.
Trots att kommunerna och regionerna ivrigt torgför sin miljöpolitik upplever företagen att åtgärderna drar ut på tiden.
– Vi har framfört behovet av en utökad kollektivtrafik, både till länstrafiken och till kommunen. Vi har haft möten som varken leder till vidare information eller beslut, säger Erik Fridlund.
Inte prioriterade
Ett stenkast från Matsmarts lager jobbar Patrik Friman, miljöansvarig och lagerarbetare på XXL. Inte heller han är särskilt imponerad över prioriteringarna i kollektivtrafiken.
– Det har blivit något bättre, men det känns inte som att vi lagerarbetare är särskilt prioriterade. Man storsatsar på bussförbindelser till andra områden, men här flyttar man tiderna lite grann och så är det nog med det.
Byter mot hamburgare
Patrik Friman har körkort, men ingen bil. För honom och många andra av kollegorna blir det för dyrt med både försäkringar och bensin.
Patrik kan ta bussen till lagret från centrala Örebro, men när skiftet tar slut klockan 23 på kvällen har sista bussen redan gått. Då gäller det att hitta en kollega att samåka med.
– Jag har faktiskt lyckats att lösa det nu. Jag har en deal med min kollega att jag bjuder honom på hamburgare en gång i månaden mot att jag får samåka med honom hem, berättar Patrik Friman.
Kollegan är sjuk – jag kan inte komma
Men nödlösningar med samåkning är inte problemfritt.
– Om personen man samåker med blir sjuk eller av andra skäl inte ska ta sig till jobbet har det hänt att medarbetaren inte heller kan komma till arbetspasset, säger Erik Fridlund, utvecklingsansvarig på Matsmarts lager i Pilängen.
”De turer som finns passar inte alla”
Nina Höijer (S), regionråd och ordförande i Kollektivtrafiknämnden i Örebro, och Fredrik Eliasson, chef över kollektivtrafiken, menar att regionen försökt att anpassa bussavgångarna till Pilängen men att regionens ekonomi inte räcker för en utökning.
”Det är förstås inte bra att de känner sig bortprioriterade. […] Vi vet att de turer som nu finns, inte passar alla, men eftersom Länstrafiken genomgått en tuff period där vi behövt reducera ca 10 procent av trafiken i länet, så finns inte ekonomin att utöka så mycket mer just nu.”
De hänvisar till att en utredning om kollektivtrafiken till områdena Pilängen, Palmbohult och Berglunda är på gång.
Vikcyklar till utlåning
Nina Höijer vill även slå ett slag för att man i framtiden kan få möjlighet att låna en av regionens 15 vikcyklar, cyklar som går att fälla ihop. Eftersom busshållplatsen i Pilängen planeras få vindskydd och cykelställ föreslår regionsrådet att man även kan skaffa en egen cykel.
”Även om det inte är lösningen för alla, så kan det kanske bidra till att fler testar och cyklarna kan fungera som alternativ där kollektivtrafiken inte når hela vägen fram.”