För att lösa situationen med brist på bussturer ut till Brunnas industriområde har Cevas lagerverksamhet tvingats att ta till ovanliga metoder för att få sina anställda att komma till jobbet.

Sedan 2019 abonnerar företaget bussar som kör i skytteltrafik mellan Kungsängens station och lagret i Brunna där bland annat Zalando och Ica håller till.

– En vanlig dag kör vi 20 turer som hämtar och lämnar i samband med våra skift. Vi är 450 medarbetare, och har ytterligare medarbetare under intensiva perioder, så det handlar om flera hundra personer, berättar Fredrik Gemfors, ansvarig för Cevas lagerverksamhet i Brunna.

foto av Fredrik Gemfors, ansvarig för CEVAs lagerverksamhet i Brunna
Fredrik Gemfors, ansvarig för Cevas lagerverksamhet i Brunna.

Åtgärderna lyser med sin frånvaro

Brunna industriområde, strax väster om Stockholm, är ett snabbt växande lagerområde som redan idag sysselsätter tusentals arbetare. Men de politiska åtgärderna för komma tillrätta med kollektivtrafiken dröjer, trots att både Handels och arbetsgivarna har drivit frågan i många år.

Liksom flera andra lagerföretag i Brunna har även Ceva påtalat behovet av kollektivtrafik som är mer anpassad till lagerarbetarnas arbetstider.

– Vi har understrukit behovet i dialog med kommunen. Vi har haft bra samtal, men tills kollektivtrafiken är utbyggd har vi löst frågan på egen hand. Det här är en fråga som rör hela Brunnas attraktionskraft, så vi hoppas på en lösning, säger Fredrik Gemfors. 

”Innan fick vi knappt plats”

Att varken kommunen eller regionen har löst pendelkaoset för de tusentals lagerarbetare som pendlar till Brunna är något som inte imponerar på arbetarna och företagen.

Enligt klubbordförande Nicole Pettersson på grannlagret Ica skulle situationen vara ohållbar om Ceva inte körde sina egna bussar.

– Nu har vi i alla fall två bussar under rusningen på morgonen, innan fick vi knappt plats. Men bussarna skulle inte räcka om Ceva inte skjutsade sin personal med egna bussar, berättar Nicole Pettersson. 

Nicole Pettersson
Nicole Pettersson, klubbordförande Icas lager i Brunna.

Inte långsiktigt hållbart

– Det är helt klart en brist och det finns en lång rad goda skäl till att bygga ut kollektivtrafiken. Miljöaspekten är en del. Det skulle också gynna företagsklimatet. Framför allt är den nuvarande situationen en utmaning för alla som arbetar i Brunna. Som det är nu är det inte långsiktigt hållbart, säger Fredrik Gemfors.

Enligt Gemfors kommer Ceva att fortsätta med sina egna bussar så länge som det inte finns någon annan lösning på plats.