Elin Gustafsson
 The Body Shop

– Jag försöker ha lite distans och överseende med att alla människor har olika livssituationer. Många gånger fungerar det att vara tydlig och lugn men ibland händer det saker som man inte kan göra något åt. En gång för inte så länge sedan slutade vårt kassasystem fungera och kunderna blev inte så glada. Då gäller det att förklara situationen och ge kunderna alternativ på hur vi kan lösa den.

Bild: Axel Uddström

En ung kvinna som står framför ett ställ med kläder.
 
Sofie Pettersson
H&M

– Det viktigaste är enligt mig att lyssna till vad kunden har att säga och att försöka hjälpa till så mycket jag kan. Om en kund kommer fram och är otrevlig så är jag inte otrevlig tillbaka, i stället brukar jag bara försöka skaka av mig det. Om någon skulle bli aggressiv har vi alltid vakter i närheten av butiken. 

Bild: Axel Uddström

Ella Svanberg Lagerhaus

– Jag försöker bemöta dem på samma sätt som jag bemöter alla andra kunder. Svarar man arga kunder med samma attityd som de har blir det inte så bra. Jag har varit med om att kunder har gått över gränsen men då är det inte vi i personalen som gjort något fel. Jag brukar tänka att de förmodligen har en dålig dag och att jag inte ska ta något personligt.  
 

Bild: Axel Uddström

Rhidian Kendrick Re-adventure second hand

– Vi har tack och lov inte så många kunder som kommer in och är arga eller irriterade. Vissa klagar ibland på våra priser eller likande och då får man bara förklara hur vi prissätter våra grejer. En gång var det en kund som anklagade mig för utpressning på grund av några tights. Man får ta det för vad det är helt enkelt, det är sällan några problem och våra kunder brukar vara förstående.   

Bild: Axel Uddström