Johanna och kollegor pressade av låg bemanning i sommar: ”Stressigt”
Stress, press, kaos och konflikter mellan anställda. Så kan det bli när bemanningen är för låg i butiken. Många butiksanställda har vänt sig till facket i sommar för att få hjälp.
I sommar är det en fråga som sticker ut bland samtalen till facket: Bemanningen.
– Det är otroligt låg bemanning i många butiker. Det har verkligen nått en botten. Medlemmar berättar att de har varit sjuka men när de sjukanmält sig säger chefen ”ta en alvedon och kom in”, säger Malin Blomqvist på den fackliga rådgivningen Handels direkt.
Hon beskriver hur sommarvikarier inte vågar säga nej när arbetsgivaren uppmanar dem att jobba trots att de är sjuka.
– De flesta unga kommer ändå in och jobbar. Trots att de kanske har bekräftad covid. De känner sig väldigt pressade. Särskilt i butiker som ligger i gallerior, där det blir höga böter om man inte öppnar i tid. Det blir en svår press att stå emot för en ung medarbetare.
Kaotisk arbetsmiljö
Flera som ringer har en kaotisk arbetsmiljö. De behöver konkret hjälp och rådgivningen slussar dem till de lokala avdelningarna.
– Det är chefer som skriker, tjafs och konflikter mellan arbetskamrater och man misstänker varandra för att maska. Eller så jobbar man ensam och kan varken gå ifrån för att äta eller gå på toaletten. En dålig bemanning påverkar precis allt i butiken, säger Malin Blomqvist.
Bilden bekräftas av flera lokala avdelningar som Handelsnytt varit i kontakt med.
– Många arbetsplatser går på knäna under sommaren, säger Marie Rask som är ombudsman i Trollhättan.
Samtidigt är låg bemanning ett problem som ständigt påverkar butikspersonalen, inte bara under sommaren.
– Många har ju alltid anorektisk bemanning, säger Kristine Larsen Svensson, försteombudsman på Handels avdelning i Kristianstad.
Svårt att få tag på personal
På Eurocash i Charlottenberg, vid norska gränsen, jobbar Johanna Söderlund i kassan.
Hon instämmer i att det är svårt att få tag på personal generellt. På sommaren med många vikarier blir läget särskilt sårbart.
– Vi har ju öppet till 21 och efter 19 är det färre som jobbar än på dagtid, det är så det är schemalagt. Men då tar man inte hänsyn till hur kunderna kommer eller att någon blir sjuk.
Då kan det exempelvis vara svårt att få hjälp i kassan, när det blir många kunder på kvällstid.
– Det är inte alla sommarvikarier som har fått lära sig kassan och då blir det att man får sitta ensam med väldigt långa köer. Då blir det stressigt, säger Johanna Söderlund.
Viktigt med bra planering
I Eurocashbutiken i Svinesund, 15 mil söder om Charlottenberg, har dock bemanningen funkat bra den här sommaren. Men så har det inte alltid varit.
– För två år sedan var det dåligt. Det var dålig stämning och hög stressnivå bland personalen. Nu har ledningen tagit till sig det och planerar bättre, så i sommar var det jättebra med bemanningen, säger Vahid Hami, skyddsombud.
Han tycker att det är viktigt att se butiksjobbet som ett grupparbete.
– Till exempel så försöker vi alltid lägga schemat så att en vikarie eller nyanställd alltid har en ordinarie att vända sig till. Vi hjälps åt om kunderna är jobbiga, säger Vahid.
Inte följt kollektivavtalet
Att bemanningen i många butiker är alldeles för låg handlar ofta om att arbetsgivaren inte har följt kollektivavtalets bestämmelser.
– Om de inte har gjort sitt jobb med planering så blir det ju svårt med semestrar och vid sjukdom. I våra kollektivavtal är det jättetydligt – man ska göra bemanningsplanering varje år och det är förutsägbart att det blir jul, påsk och sommar. Men många struntar i planeringen och då blir det problem, säger Malin Blomqvist.