En person i grön tröja och grå byxor städar golvet med en mopp och en hink i ett tomt lager.

Den sista veckan var det bara några få lagerarbetare kvar på Coops lager i Bro. De tömde och städade lokalerna som tas över av Försvaret den 1 oktober.

129 000 kvadratmeter eller nära 20 fotbollsplaner. Så stort är området i Bro där Coops jättelager för torrvaror har huserat sedan 1970-talet.

Men nu är det slut. Lastpallarna har blivit färre och färre sedan i somras och häromdagen rullade den sista långtradaren ut från terminalen. 

Ett fåtal av de tidigare över 400 lagerarbetarna var kvar för att städa och tömma det sista i lokalerna.

En ensam truck körs utan last mellan rader av tomma hyllor för att parkeras för gott. Tvättförrådet är tömt. De flesta som jobbat här har redan slutat. 

Varslet kom i mars och till slut var det bara runt 30 lagerarbetare från Bro som fick jobb på det nya lagret i Eskilstuna.

– Det är tråkigt. Vi tycker att de kunde ha tagit fler av dem som sökte, de borde ha fått chansen att flytta med, säger Osman Yilmaz, lagerarbetare och ordförande i Handelsklubben på Cooplagret i Bro. 

En man med glasögon och en grön huvtröja sitter vid ett konferensbord.

Nu blev det tester som avgjorde och det har inte känts bra. Jag undrar vem som ska ta hand om alla de här människorna, det är inte lätt att få jobb.

Osman Yilmaz

Färre lagerarbetare på nya lagret

I Eskilstuna är det sammanlagt mellan 250 och 300 lagerarbetare som ersätter de 400 från Bro och runt 240 från Västerås.

– I dag har vi ungefär 500 anställda i Eskilstuna, både lagerarbetare och tjänstemän. Vi har också personal från bemanningsbolag, framför allt på en del skift då det är svårt att få ihop scheman för våra anställda, säger Ulf Axelsson som är terminalchef på Coop Logistik i Eskilstuna.

Osman Yilmaz har jobbat på lagret i Bro i 25 år. Vad han ska göra nu vet han inte. Han sökte inte till det nya lagret. 

– Jag tror inte att jag skulle ha fått jobb där ändå, jag har varit facklig i så många år. Men nu känns det lite oroligt. Det blir en stor förändring. Min fru jobbar också här och vi har åkt tillsammans i bilen nästan varje dag i så många år. Det blir en vana som försvinner nu, säger han.

För långt att pendla

Bredvid honom sitter arbetskamraterna Francis Ngarariga, som är huvudskyddsombud, och Lars-Åke Karlsson, vice ordförande i Handelsklubben.

Precis som Osman valde de att inte försöka flytta med till Eskilstuna. 

– Jag bor i Åkersberga, det skulle bli alldeles för långt att åka till Eskilstuna, säger Lars-Åke som har pendlat till lagret i Bro i 20 år. 

Francis började som sommarjobbare 2008 och kom tillbaka som fast anställd 2010. 

– För mig kändes det inte aktuellt att söka till Eskilstuna. Så nu söker jag lagerjobb i närheten, säger han. 

De tre har jobbat tätt tillsammans under hela processen med lagerflytten. 

– Man blir nästan som en familj. Vi har blivit varandras trygghet när vi har kämpat här, med arbetsmiljön och allt annat, säger Francis.

Ett tegelmagasin med tre lastkajer, var och en försedd med en stor rullport.
I över 50 år har terminalen i Bro varit en knutpunkt för varuleveranser till hundratals Coopbutiker. Nu har den sista lastbilen rullat ut härifrån.

Förhandlingar och medlemsmöten

Det har varit förhandlingar, medlemsmöten, riskbedömningar och många samtal med oroliga medlemmar. Att lagret skulle läggas ner har varit känt sedan 2020.

Exakt hur det skulle gå till och när det skulle ske har blivit klart först efterhand. 

De lagerarbetare som var intresserade av att följa med till det nya lagret fick anmäla sitt intresse. Sedan skötte ett rekryteringsföretag urvalet, som bland annat innebar personlighetstester. 

– Men det var inte enbart personlighetstesterna som avgjorde om man fick jobb eller inte. Det var intervjuer och referenstagning också. Som anställd fick man aldrig veta varför man inte fick jobb, det gick vi inte ut med, säger terminalchefen Ulf Axelsson på Coop Logistik.

Varken Osman, Francis eller Lars-Åke tycker det är fel att Coop lägger ner i Bro.

Det är ett gammalt lager och konkurrenterna har redan automatiserat i större utsträckning.

Tre män i gröna huvtröjor sitter vid ett träbord i ett mötesrum med stora fönster och vita gardiner.
Osman Yilmaz, Francis Ngarariga och Lars-Åke Karlsson hör till de lagerarbetare i Bro som inte sökte jobben på det nya, automatiserade, lagret i Eskilstuna.

Borde ha tagit bättre hand om anställda

Men de tycker att Coop borde ha tagit bättre vara på de anställda och all kompetens de har. 

– Hela rekryteringsprocessen har varit dålig. Fler borde ha fått erbjudande om att följa med. Nu blev det tester som avgjorde och det har inte känts bra. Jag undrar vem som ska ta hand om alla de här människorna, det är inte lätt att få jobb, säger Osman. 

Många anställda har varit oroliga, trots att de har fått mycket information både av arbetsgivaren och facket. 

– Vissa har aldrig sökt jobb eller skrivit cv på det här sättet tidigare. De vet inte hur man gör eller hur det fungerar med a-kassan. Många har ju jobbat här länge och aldrig varit arbetslösa. En del känner sig uppgivna, säger Francis. 

Robotar behöver inte rehab

Det nya lagret är högteknologiskt och de tyngsta arbetsuppgifterna utförs av robotar i stället för av människor. Därför är personalstyrkan mindre där. 

– I Bro hade vi 220 plocktruckar som kördes av terminalarbetare mellan klockan 06.30 och 22.30. Det är det mest slitsamma arbete vi har. Det ersätter vi nu med en robot och det tyngsta momentet försvinner, det är bra för arbetsmiljön. Roboten är effektiv, behöver inte någon rehab utan kräver bara service. Och vi kan köra dygnet runt, säger Ulf Axelsson, terminalchef på Coop Logistik och lagret i Eskilstuna. 

Jobben på det nya lagret skiljer sig en hel del från de gamla arbetsuppgifterna. Det betyder också att det i vissa fall krävs en annan kompetens. 

– Det är både och – varumottagning och utlastning liknar det som var tidigare. Men de här nya automatiserade processerna, de kräver en annan typ av kompetens. Det blir mer industrilikt och du behöver vara bra på att kommunicera och arbeta i lag. 

Kanske är det en anledning till att det blivit fler kvinnor på det nya lagret, tror driftchefen Ulf Axelsson. 

– Här är det runt 40 procent tjejer. I Bro var det fem procent. Det blir en jättestor förändring av kulturen på arbetsplatsen.