Stöld i butik – så hanterar du riskfyllda situationer med tjuvar på rätt sätt
Att stoppa en stöld kan vara farligt. Det här kan du göra i stället om någon försöker stjäla i butiken.
Minska riskerna för stöld
Arbetsgivare kan sätta upp skyltar i butiken där det står att alla stölder polisanmäls.
Om det går, ställ stöldbegärliga varor väl synligt, till exempel nära kassan.
Hemköp på Stigbergstorget i Göteborg fick stopp på köttstölderna genom att låsa in nötköttet.
Chefen ska berätta vilka rutiner butiken har
Arbetsgivaren ska ha tydliga, dokumenterade och välkända rutiner för vad ni som jobbar i butiken ska göra och inte göra.
Kontakta närmaste chef
Misstänker du att någon försöker stjäla prata med din närmaste chef.
Prata med personen
Säg hej och ge personen en kundkorg – många gånger räcker det att visa att man ser sina kunder.
Var vänlig men bestämd när du pratar med kunden.
Vid minsta obehag backa undan. Du ska inte utsätta dig för fara.
Vid minsta risk – backa
Finns det minsta risk att situationen kan bli farlig – backa! Både Handels och Svensk Handel betonar risken att ingripa fysiskt. Handels rekommenderar aldrig anställda att konfrontera, även om det bara handlar om någon som plockat
Slå larm!
Tillkalla väktare, säkerhetsansvarig eller larma polis. Polisen arbetar nu, tillsammans med andra myndigheter inom rättskedjan, med en ny metod, så kallad snabbare lagföring. Det innebär att utredning görs direkt och personen kan dömas på plats i butiken.
Vad är skillnaden mellan stöld och rån?
Stöld är när någon tar varor. Rån är när någon använder hot/våld under tiden som personen tar saker. Syftet med hotet/ våldet ska vara att få med sig varorna. En stöld kan alltså övergå till rån. Till exempel om en person som stulit stoppas, och då tar upp en kniv/vapen eller annat föremål och hotar.