Studien har undersökt hur olika relationer påverkar hur man trivs och känner engagemang på jobbet. 

555 medarbetare inom detaljhandeln i åtta svenska städer fick i en enkätundersökning skatta relationer på arbetsplatsen och hur dessa påverkade hur de hade det på jobbet: den mellan kollegor och den mellan medarbetare och chef.

Med i undersökningen deltog även 113 chefer.

– I resultatet ser vi tydligt att relationen mellan medarbetare och chef, för båda rollerna, är den som påverkar mest för att trivsel och engagemang ska ligga högt, säger Ali Kazemi som är professor i arbets- och organisationspsykologi och den som har lett studien.

Relationen mellan kollegor spelar enligt undersökningens resultat inte alls lika stor roll.

Det kan utmana den bild som många har av att bara man håller ihop med sina kollegor så kan man stå ut med en dålig chef.

– Det är visserligen viktigt att ha god relation till sina kollegor för att trivas på jobbet, men om relationen till chefen skär sig så verkar det inte hjälpa. Då sjunker engagemanget för jobbet och trivseln. Även det kollegiala klimatet påverkas negativt, konstaterar Ali Kazemi.

Små arbetsplatser

Han kan inte uttala sig om resultaten är något som är unikt just för detaljhandeln. Att forskarna har fokuserat just på den beror på att det är aktörer från handeln som har finansierat undersökningen.

– Jag kan inte jämföra med andra branscher eftersom vi i nuläget inte har studerat dem, säger Ali Kazemi. 

Men det går ändå att anta att relationen till chefen kan vara särskilt viktig inom detaljhandeln, menar Ali Kazemi.

En person med kort hår och skägg står utomhus.
Professor Ali Kazemi har lett en studie om hur olika typer av relationer påverkar trivsel och engagemang på jobbet för butiksanställda.

Här är det ofta ganska små arbetsplatser, även när aktuell butik ingår i en stor och internationell kedja. 

Många jobbar dessutom nära sin chef i vardagen, hen är för det mesta en aktiv del av teamet och finns fysiskt i butiken. 

– I andra branscher kan det gå veckor utan att jag alls ser min närmsta chef, säger Ali Kazemi.

Måste ske från två håll

Det finns alltså all anledning för butiksanställda att jobba på att förbättra relationen till sin chef eller som chef: att lägga tid på den som man har till medarbetarna.

Enligt Ali Kazemi visar studien att det är ett arbete som behöver ske från två håll för att det ska bli bra.

– Alltför många tänker att det ansvaret helt ligger på chefen. Men att skapa och upprätthålla en god relation kräver växelverkan.

Som enskild anställd kan man göra mycket, menar han.

– Inte minst i att även försöka förstå saker ur chefens perspektiv: han eller hon vill sällan illa med sina beslut, det kan ligga många orsaker bakom. 

Studien har…

…publicerats i form av en forskningsartikel här. Forskningen har letts av professor Ali Kazemi vid Högskolan Väst men gjorts i samverkan med forskarkollegor vid Göteborgs universitet och Högskolan i Skövde