Avtal klart för 7-eleven
Nästa år ska anställda på 7-eleven få samma lön och ob-tillägg som i övriga detaljhandeln -- upp till 100 kronor mer i timmen på helger. Uppgörelsen om kollektivavtal beskrivs som en av Handels viktigaste framgångar.
Förhandlingarna mellan Handels och 7-elevenkedjans ägare Reitan Servicehandel har varit intensiva och pågått i flera månader. Handels har samtidigt mobiliserat för konflikt för att visa att man haft kraft bakom sina krav. Men i slutet av oktober kom parterna äntligen överens.
Uppgörelsen innebär att Reitan rekommenderar köpmännen i
7-elevenbutikerna att skriva kollektivavtal med Handels. Butiksägarna får då ett nytt franchiseavtal som innebär att en lägre andel av omsättningen ska betalas in till Reitan. Därmed ska de få råd att betala kollektivavtalsenliga löner och ob-ersättningar. För den som arbetar på helger kan det innebära närmare 100 kronor mer i timmen än i dag.
Kollektivavtalet innebär också att de anställda får bättre och tryggare arbetsvillkor, bättre semesterersättning samt försäkringar och avtalspension.
Viktig seger
Handels andre vice ordförande Tommy Tillgren är mycket nöjd.
– Vi har haft problem med 7-eleven i tio år. Det här är en av Handels viktigaste förhandlingsframgångar i modern tid, säger han.
Köpmän som tar över en butik efter årsskiftet kommer att få det nya franchiseavtalet där förutsättningen är att de har kollektivavtal med Handels. För de nuvarande köpmännen kommer franchiseavtalen att förhandlas om successivt under våren. Senast 1 juli 2007 bör det finnas kollektivavtal på alla 7-elevenbutiker i Sverige.
Hur säkra kan de anställda vara på det?
– Jag känner ingen oro. Teoretiskt kan köpmännen vägra att följa Reitans rekommendation, men då kommer vi att vidta åtgärder, säger Tommy Tillgren självsäkert.
Han betonar att kollektivavtalet är en seger inte bara för de anställda på 7-eleven utan för alla som arbetar i detaljhandeln.
– Om vi hade låtit
7-eleven slippa undan så hade det inneburit att de kunnat konkurrera ut andra butiker med dumpade löner och sämre villkor.
Tommy Tillgren jämför uppgörelsen om kollektivavtal på 7-eleven med den Handels träffade med leksakskedjan Toys R Us efter en lång konflikt 1995.
– I båda fallen är det multinationella jätteföretag som försöker köra sitt eget race, men där vi visat vilka villkor som ska gälla på svensk arbetsmarknad.
Johannes Sangnes, vd på Reitan Servicehandel Sverige, säger till Handelsnytt att han är nöjd med uppgörelsen med Handels.
– Vi har haft en bra kommunikation med Handels. I och med kollektivavtalet kommer de anställda att få större trygghet och i många fall bättre lön. Jag hoppas att personalen blir mer nöjd och att personalomsättningen minskar, säger Johannes Sangnes.
Många miljoner
Om det låter så positivt kan man fråga sig varför det tagit så lång tid att komma fram till uppgörelsen. Johannes Sangnes säger att han är relativt ny i företagets ledning och inte kan svara för hur hans företrädare har resonerat. Hur mycket omskrivningen av franchiseavtalen beräknas kosta Reitan vill han inte avslöja. Enligt vad Handelsnytt erfar handlar det dock om många miljoner kronor.
Sangnes uppger att de höjda ob-tilläggen medför att många
7-elevenbutiker kan behöva ompröva sina öppettider.