En man lutar sig mot ett träd, med en skylt för “Mekonomen" synlig i bakgrunden.

Emil Eklund fick nog av sin chef på Mekonomen efter upplevd mobbning.

De gulsvarta flaggorna vajar lätt i vinden utanför Mekonomenbutiken.

Det är augusti 2022 och ovanligt varmt.

Många har semester men för Emil Eklund är det första dagen på nya jobbet. Förväntansfull och sugen på förändring öppnar han dörren till butiken. 

– När jag kom in var chefen fortfarande på semester och det var ont om personal. Det var bara en deltidare där, och han visste inte vad han skulle ge mig att göra. Han kunde ju inte skicka ut mig med budbilen, för jag visste inte vart jag skulle köra, minns Emil.

Dagarna gick och Emil kom in i jobbet. Han fick åka med en kollega i budbilen och snart körde han själv ut reservdelar till verkstäderna i området.

Datasystemen lärde han sig allteftersom och någon gång där i början fick han göra Mekonomens webbaserade introduktionsutbildningar. 

– En handlade om ”Code of Conduct”, om hur vi ska vara mot varandra och mot kunderna. Och om man flaggar upp något som är problem på arbetsplatsen så finns det en visselblåsartjänst, där man är anonym. Det kändes bra. 

Ur Mekonomens ”Code of Conduct”

”Vi visar engagemang och tar ansvar i vår roll som medarbetare i koncernen. Vi känner stolthet över våra kollegor, vårt företag och det vi levererar. Viljan att lyssna, lära och hjälpa varandra genomsyrar vårt arbete. Samarbete ökar arbetsglädjen och bidrar till en arbetsplats där vi alla trivs.”

”Alla medarbetare har ett arbetsmiljöansvar genom att t.ex. följa skyddsföreskrifter samt att påpeka risker och brister i arbetsmiljön för sin närmaste ledare.” 

”Kände av att det fanns konflikter”

Men på butiksgolvet, lagret och i verkstaden var läget ett annat.   

– Jag kände av ganska snabbt att det fanns konflikter. Det var som två lag, och chefen var den som var drivande. Hon talade illa om de andra. Ju längre tiden gick, desto mer förstod jag att det var hon som var orsaken. Det var också problem med schemat, hon ändrade hit och dit hela tiden. 

Gliringar, pikar, skitsnack. Strul med schemaläggning. Trakasserier och härskartekniker. Så beskriver Emil Eklund butikschefens agerande.

Under den första hösten var han ändå mest positiv och trodde att det nya jobbet skulle bli bra. Men efter nyår blev det sämre.

En av arbetskamraterna som varit långtidssjukskriven kom tillbaka. Enligt Emil fick kollegan inte det stöd från chefen eller den anpassning som han hade behövt. 

Mekonomens HR-avdelning involverades för att få ordning på arbetsmiljön. Det ordnades ett möte där klimatet på arbetsplatsen diskuterades. Alla anställda fick också möjlighet att prata enskilt med personen från HR. 

– Då trodde jag att det skulle bli en förändring. Att chefen skulle bytas ut eller något liknande. Men efter ett tag var allt likadant som förut, säger Emil.

”Skrev att det förekom trakasserier”

Under våren var det dags för en medarbetarenkät och medarbetarsamtal. 

– Jag hade skrivit att det förekommer trakasserier. På samtalet ställde chefen frågor om det och jag sa ungefär: ”Ser du inte? Det är ju du som är mobbaren.” Men hon avspisade mig och sa att jag inte kände till bakgrunden. Så inget mer hände då.

På Handels avdelning i Gävle jobbar Annica Norling som ombudsman och regionalt skyddsombud. För ungefär ett år sedan blev hon kontaktad av delar av personalgruppen på Mekonomenbutiken.

– Det var flera som mådde dåligt. Det fanns brister i arbetsmiljön, till exempel med schemaläggning, rutiner och struktur för det systematiska arbetsmiljöarbetet. I det här fallet hade problemen legat och pyrt under locket länge, till slut kokar det över. 

Man står vid ett träd på en stadsgata.

På samtalet ställde chefen frågor om det och jag sa ungefär: ”Ser du inte? Det är ju du som är mobbaren.” Men hon avspisade mig och sa att jag inte kände till bakgrunden.

Emil Eklund

I november var Annica Norling med på en workshop med personalen, butikschefen, regionchefen och en person från Mekonomens HR-avdelning. Det gjordes också en medarbetarundersökning om arbetsmiljön. 

– Det var tydligt att det handlade om bristande ledarskap. Under workshopen gick vi igenom läget och vad som behövde göras. Det handlar mycket om bemötande och attityder och nu har vi tagit fram en handlingsplan. 

Emil lyfte dåligt ledarskap

Emil Eklund var en av de som lyft det dåliga ledarskapet när han svarade på medarbetarenkäten. Under workshopen upplevde han att han blev uthängd på ett sätt han inte varit beredd på. 

– Jag trodde det var som i visselblåsartjänsten, att man är anonym. Så jag hade skrivit att ledarskapet var en katastrof, och det var ju lätt att förstå att jag var en av de som var kritiska. Men jag sa vad jag tyckte, att hon misslyckats med schemaläggning och hur hon behandlade vissa medarbetare.  

Den positiva känslan som Emil hade när han började jobba på Mekonomen var borta. Den dåliga arbetsmiljön tärde. 

– Jag mådde verkligen inte bra. Om chefens bil inte stod på parkeringen på morgonen så kändes det bra. Men om hon var där så visste jag att det skulle bli en tuff dag. Hon drog energi ur en. När jag fick erbjudande om att komma tillbaka till mitt gamla jobb tog jag chansen. Jag sa upp mig och slutade den 18 januari. 

Handels: Fortfarande dålig arbetsmiljö

Annica Norling på Handels är inte förvånad över att Emil valde att säga upp sig. 

– Upplever man att det inte blir någon förbättring så drar man vidare. Och sånt här kan ta tid. Nu, ett halvår senare, får jag till mig av medlemmarna att det inte har blivit nämnvärt bättre. Så vi ska ha en uppföljning snart. Om en stor del av arbetsgruppen mår dåligt så måste arbetsgivaren göra något åt det.

Annica Norling planerar en uppföljning för att kolla hur det har gått med handlingsplanen som skulle förbättra arbetsmiljön.

– Jag har fått signaler om att det fortfarande är dåligt. Men att vissa dagar är bättre och andra sämre. Jag hade önskat att arbetsgivaren anlitat företagshälsovården som ska vara opartisk. 

Inget svar från Mekonomen

Innan Emil slutade mejlade han till Mekonomens ledning och berättade om läget på arbetsplatsen.

Om den dåliga arbetsmiljön, om chefen som använde härskartekniker, mobbade och inte stöttade kollegan som varit långtidssjukskriven. Men svaret uteblev. 

– Det var tråkigt, jag hade förväntat mig att någon högre upp skulle ha lyssnat. Men jag känner ändå att jag har varit rak och ärlig och det är jag stolt över. 

Mekonomen: Ser allvarligt på fallet

Handelsnytt har vid ett flertal tillfällen sökt Mekonomen för en intervju men de har avböjt.

I ett mejl till Handelsnytt skriver Roger Pettersson, försäljningschef, att företagets mål är att ”alltid arbeta för en positiv och hälsosam arbetsplats för alla medarbetare” och fortsätter:

”Vi ser allvarligt på det fall du skriver om, och har tillsammans med medarbetare och Handels ombud arbetat gemensamt för att förbättra arbetsmiljön. Mer ingående än så kan vi i dagsläget inte vara med respekt för medarbetare i det pågående arbetet i butiken.”

Har du erfarenheter av dåligt chefskap? Tipsa Handelsnytts reporter!

Hör av dig till reporter och redaktör Anna Hjorth här. Du har rätt till källskydd och att vara anonym (läs mer här).