Lindex: ”Idag har vi tydliga regler”
Lindex är en av de som säger ja. Det var annorlunda 1999. Då nekade de en anställd att bära huvudduk på jobbet. Efterdebatten skakade om företaget, de gjorde helt om, erbjöd kvinnan återanställning och ändrade sina klädregler. Lindex personalchef Helena Kamph Karlsson tror att det hela handlade om okunskap och rädsla.
– I dag har vi tydliga regler om att man absolut inte får diskriminera, men vi har inget skrivet om just huvudduk. Vi pekar inte ut den gruppen utan fokuserar på alla delar av diskriminering, till exempel ålder, sexuell läggning, religion och handikapp, säger hon.
Willys: ”Vi tog fram en huvudduk”
Willys tillåter huvudduk. Och de tillhandahåller en huvudduk som matchar deras uniform, i färg och design. Inte konstigare än att man tillhandahåller en ”Willyskeps”, tycker Stefan Lundgren, personalchef på Willys.
– När vi fick anställda och arbetssökande som ville bära huvudduk, och som hade kompetensen vi sökte, tog vi fram en ”Willyshuvudduk” för att få en enhetlig klädsel.
De tog hjälp av en muslim för att ta fram tyg, märke och storlek. Resultatet: en svart fyrkantig huvudduk med Willys emblem över pannan.
– Från början var inte syftet att medverka till integration, utan att spegla kundunderlaget. Men integrationen har kommit på köpet, säger Stefan Lundgren.
H&M: ”Helt naturligt”
På Hennes & Mauritz ser man huvudduken som en möjlighet.
– En möjlighet till att skapa mångfald inom butikerna, till att de ska spegla hur samhället ser ut. Anställda med huvudduk finns på en hel del av våra butiker, det är mer vanligt i storstad än i glesbygd, säger Jeanette Skilje på H&Ms personalavdelning.
H&M har en mångfalds- och jämställdhetsplan som trycker på att behandla alla lika. Något specifikt om huvudduk kan inte hittas. Behovet har inte funnits.
– Sedan vi hade den första sökande med huvudduk har det fallit sig helt naturligt och självklart att det finns i våra butiker. Vi kollar om man passar för jobbet, inte om man bär huvudduk, säger Jeanette Skilje.
Ica: ”Vi vill inte stänga ute någon”
På Ica bestämmer den enskilde handlaren om personalen får ha huvudduk.
– Vi har inte beslutanderätt över våra butiker, de är självständiga. Däremot rekommenderar vi dem att tillåta huvudduk. Vi är ett mångkulturellt företag med butiker i invandrartäta områden, vi vill inte stänga ute någon, säger Eva Östh, personalchef på Ica AB.
Hennes kollega Claes Blomgren säger att det till och med kan vara en fördel att ha huvudduk när man jobbar med livsmedel eftersom det hindrar att hår hamnar i maten.
– Kanske är den till och med bättre än den fula nätmössan i charken?
Coop: ”Det är ingen jättefråga”
Att tillåta huvudduk kan locka fler med invandrarbakgrund att jobba på Coop, tror informationschef Magnus Frisk.
– 20 procent av Sveriges befolkning har invandrarbakgrund och Coop satsar på mångkulturell mat. Vi vill anställa fler med invandrarbakgrund, säger han.
Reglerna om huvudduk står i Coops personalpolicy. Men de är relativt olästa.
– Det är ingen jättestor fråga och det är inte särskilt vanligt eftersom inte så många av våra medarbetare har invandrarbakgrund, säger Magnus Frisk.
Ikea: ”Vi är för mångfald”
På Ikea vill man spegla och vara en del av samhället. Då är alla välkomna. Med eller utan huvudduk.
– Det är upp till individen att välja hur man vill ha det. Vi är för mångfald, oavsett om det gäller sexuell läggning, ålder, etnicitet eller religion, säger Eva Stål på Ikeas presstjänst.
7-eleven: ”Man får ha det”
Madeléne Granath, personalchef på Reitan Servicehandel med Pressbyrån och 7-eleven i sin ägo, säger att koncernen inte har ställts inför frågan om huvudduk på butiksgolvet.
– Vi har inga regler om att man inte får ha huvudduk. Underförstått, man får ha det. Vi ser positivt på olika religioner och bakgrunder eftersom många av våra franchisetagare har det. Det är en möjlighet, säger hon.