Antalet jobb i handeln har minskat sedan 1990 i takt med effektiviseringar, till exempel genom att stormarknader har ersatt småbutiker.
Men förra året vände trenden. Den starka konjunkturen gör att svenskarna shoppar som aldrig förr. Åtta tusen nya handelsjobb skapades 2006. Arbetsmarknadsstyrelsen (Ams) räknar med att lika många tillkommer i år.
– Konjunkturen och konsumtionen går hand i hand, säger Ams utredare Hans Tydén till tidningen Market.
Medan rationaliseringarna fortsätter med oförminskad kraft inom dagligvaruhandeln är det enligt Ams främst sällanköpshandeln som behöver nyanställa. Kläder, möbler och hemelektronik är exempel på varor som efterfrågas mer i goda tider.
Statistik som Market tagit del av visar att personalomsättningen inom handeln är svindlande. Varje år tillsätts 100000 tjänster i den svenska handeln. Nästan lika många personer slutar.
Arbetsgivarorganisationen Svensk Handel efterlyser proffsigare rekrytering för att få tag i duktig personal som stannar kvar på sina jobb. Fackförbundet Handels har ett helt annat recept för att få människor att vilja satsa på en karriär inom handeln.
– Sluta anställa skolungdomar på tolv-femton timmar i veckan. Om handlarna erbjuder heltidstjänster eller långa deltider som det går att försörja sig på blir det lättare att få personalen att stanna kvar, säger Handels andre vice ordförande Tommy Tillgren till Handelsnytt.