Kylen för fastlagsbullar passade inte. Det var morgonens stora händelse på Konsum i Veberöd vid Handelsnytts besök. Brödavdelningen stod bakom beställningen. Måtten visade sig vara felaktiga och kylen gick inte in i det tänkta utrymmet. Men det blev inga sura miner för det. Istället slog personalen sina kloka huvuden ihop.
– Det är bara kul att många lägger sig i. Ibland är det bra att se saker och ting med någon annans ögon, säger butiks­biträdet Jonas Carlström som ansvarar för hyllorna med dricka, chips, tacos, hälsokost och blöjor.
Butiken, som drivs av en fristående förening, gick ifjol med tre miljoner kronor i vinst. Här är verkligheten en annan än inom Coop Sverige. Inga bistra tider råder och inga diskussioner förs om neddragningar, förlängda öppettider ­eller 16-åringar i kassan. Kooperation står för samverkan. ­
Det märks snabbt att just samverkan ­utgör en viktig förutsättning för den goda stämningen på Konsum i Veberöd.
– Det som är så bra här är att vi kan prata om allting och att vi stöttar varandra, säger butiksbiträdet Monica Sarfelt i charken som bland annat ansvarar för grillning och smörgåstårtor.

Efter att ha stött och blött saken enades man om att lyfta ut ett brödskåp. Därmed blev det plats för kylen. Förutom fastlagsbullar fyllde man på med mandelmassa, grädde och andra ingredienser. För att inspirera kunderna att laga egna fastlagsbullar.
– Så såg jag till att få in lite dricka också, säger Jonas Carlström nöjt.
Man värnar om sina ansvarsområden. Personalen har fria händer att hitta nya leverantörer och varor och förändra ­utbudet i hyllorna. Bassortimentet står Coop för men som ­fristående förening är butiken inte fastlåst vid några centraliserade direktiv. En ordning som Jonas Carlström tycker är självklar.
– Det måste väl ändå vara vi som jobbar i butiken och kunderna som ska bestämma sortimentet, säger han.
Jonas Carlström får medhåll av Anki Almkvist, butiksbiträde och ombud för Handels. Hon har hand om mejeriavdelningen, joshyllan och kroppsvården.
– Det är roligare att jobba när man har ett eget ansvar. Man engagerar sig mer. Man söker efter nya grejer och går och pillar i hyllorna, berättar Anki Almkvist.

Kontakten med säljare upplevs som positiv och möjlig­heten att få ställa till med jippon.
– Det är kul att få tänka själv och testa, säger Anki Almkvist.
Hon brukar exempelvis sätta ihop frukostbord tillsammans med flingavdelningen.
– Många kunder frågar efter nyheter och kan vi ta hem ­varorna så gör vi det. Det är kunden som bestämmer, säger Anki Almkvist.
I gångarna hänger skyltar om vem som ansvarar för hyllorna. Kunderna vet vem de ska fråga eller klaga på. Det kan ha sina sidor.
– Har man inte varorna hemma så blir man hängd. Det kan vara bra att förankra sina beslut hos chefen inför till ­exempel storhelger, berättar Jonas Carlström.
– Tar man bort en vara får man försöka förklara det för kunden som brukar handla just den varan. Det är inte riktigt roligt alltid, säger Anki Almkvist.
Det gäller att inte bli för engagerad.
– Nackdelen är att man lätt tar på sig mer och mer. Just när man har ett eget ansvar vill man att allt ska vara perfekt. Det kan kännas lite stressigt ibland, säger Anki Almkvist.
En som vet att det kan bli för mycket av det goda är Monica Sarfelt. Hon var sjukskriven i tre år innan hon 1999 började arbetsträna på Konsum i Veberöd. På hennes gamla arbetsplats blev det egna ansvaret en börda.
– Vi var inte så många som jobbade och det skulle dras ned. Jag hade ansvar för beställning av frukt och färskvaror, jag styckade kött. Jag hade hand om kontoret och räkningar och papper och allt. Till slut blev det bara för mycket, berättar Monica Sarfelt.

Sedan år 2000 är hon en av tjugosju fast anställda på ­Konsum i Veberöd. Någon oro för att återigen gå in i väggen hyser hon inte.
– Här finns det alltid någon som kan hjälpa till, säger ­Monica Sarfelt.
Men det gäller att sköta sin avdelning, annars blir det kommentarer.
– Du får ringa museet om den här burken, exemplifierar Jonas Carlström med ett leende.
Enligt Monica Sarfelt och Jonas Carlström utgör tävlandet mellan avdelningarna en positiv drivkraft. Anki Almkvist håller inte med.
– Det beror nog på hur man är som person. Jag är noggrann och vill ha det bästa. Att jag håller ordning och håller koll på nyheter och så är för min egen skull, säger Anki Almkvist.
Jonas Carlström betonar att pikandet sker med glimten i ögat. Även här handlar det om att hjälpa varandra.
– Det gäller att hitta den där varan som gått ut innan kunden gör det, säger han.
Arbetsrotation är ingen intresserad av.
– Det skulle nog bli rörigt med beställningarna, säger ­Jonas Carlström.
Som 37-åring tillhör han butikens ungdomar. Personal­omsättningen är låg.
– Vi har sex eller sju stycken som har fått en guldklocka, berättar affärschefen Peter Lavesson.
Ifjol fyllde Veberöds konsumtionsförening 75 år. Sedan starten 1931 har ingen sparkats på grund av arbetsbrist. Föreningen är en av fem i landet som fortfarande ger sina medlemmar återbäring. Förra året handlade det om en miljon kronor som gick tillbaka till föreningens cirka 3 000 medlemmar.
Peter Lavesson ger en eloge till de anställda.
– Vi har en väldigt duktig personal. Just det att man ställer upp och är engagerad. Det är en nyckel till framgången.
Peter Lavesson ser fullt med fördelar med att vara en fristående förening.
– Att till exempel själv bestämma över öppettiderna är en grund­förutsättning. För ju längre öppettider du har desto mindre personal har du råd med, säger Peter Lavesson.
I dag sträcker sig butikens öppettider mellan klockan
9–19. Så kommer det att förbli om Peter Lavesson får bestämma.
Veberöd ligger ett par mil utanför Lund. På landet kan man kosta på sig lite högre priser, menar Peter Lavesson. Prispressen är inte lika mördande som inne i storstaden. Men ett brett sortiment krävs. Kunden ska kunna handla allt på en gång.
Att välja leverantörer fritt och sätta egna priser, utgör därför viktiga förutsättningar.

– I det stressade samhället har du inte tid att springa runt på fem ställen för att handla allting. Vissa varor får bara inte ta slut, säger Peter Lavesson som till och med har ett kort hos Ica om det skulle knipa.
Han är inte särskilt nöjd med hur leveranserna från Coop sköts. Man skickar till exempel automatiskt ut nyheter i sortimentet till samtliga butiker.
– Det är inte säkert att det passar. Det är ju lite att idiotförklara en. Vi kan själva bygga våra hyllor. Vi kan ta ut en vara och ersätta den med en ny, säger Peter Lavesson. Enligt Kooperativa Förbundets värderingsdokument ska medlemmarnas inflytande, medarbetarnas synpunkter och en aktiv dialog med omvärlden medverka till att forma verksamheten. Konsum i Veberöd är ett exempel på att det kan fungera även på 2000-talet.