Livsfarlig arbetsmiljö på Mio i Åmål
På Mio Möbelcenter i Åmål måste de anställda klättra på stegar eller truckgafflar när de ska plocka ner tunga möbler. Efter en anmälan från skyddsombudet ställde Arbetsmiljöverket krav på förbättringar mot vite. Ändå har inget hänt.
Vi måste få en bättre arbetsmiljö, säger skyddsombudet Matti Niemi, som anmälde missöförhållandena till arbetsmiljöverket förra sommaren, bestämt.
Att lyfta fram missförhållanden kräver mod och det har skyddsombudet Matti Niemi på Mio möbler i Åmål. Nu har han tröttnat på att de dagligen utsätter sig för risker att falla och få förslitningsskador. På sommarlagret är det så trångt med möbelkartonger att det knappt går att ta sig fram. Det finns inget utrymme att använda trucken som står i ett hörn. De fyra anställda som jobbar på lagret har heller inte fått någon utbildning i att köra truck. Dessutom finns inget pallsystem. Alternativet är att använda stegar. Men när de ska plocka ner kartonger med möbler från fem meters höjd har de inga händer fria att hålla sig med i stegen. De måste balansera så gott det går.
– För en tid sedan ramlade en kartong ned. Den träffade en anställd i ansiktet och han slog ut en tand. När sommarsäsongen närmar sig och det blir stressigt är det extra farligt. Jag vägrar att arbeta på sommarlagret, understryker Matti Niemi.
På det andra lagret, vägg i vägg med affären, finns ingen truck. Där är det enbart stegar som gäller. Soffor som väger mellan 70-100 kg står uppställda på hyllorna. Hur de fått upp dem och hur de ska få ner dem utan lyftanordningar, är obegripligt. Men en sak är klar. Det rör sig inte om undantagsfall. Mio i Åmål säljer över 300 soffor om året och alla stora möbler får inte plats på golvet. För några år sedan minskades lagerytan för att affären behövde mer utrymme. Det har inte underlättat precis. Men när Matti Niemi vill ha en bättre arbetsmiljö är arbetsgivaren Sten Der Nederlanden oförstående:
– Ni har en truck som ni kan använda, säger han.
Men det finns ju inget pallsystem och de anställda har ingen truckutbildning?
– Vi har pallsystem, säger han, och förstår uppenbarligen inte skillnaden mellan hyllor och pallar. Att det krävs körkort för att få köra truck kommenterar han inte. Men det är inte bara hanteringen på lagret som är under all kritik. När de anställda ska köra ut möbler till kunder med företagets lastbil skiljer det 70 cm mellan golvet på bilens lastutrymme och lastkajen. Bilen har ingen bakgavellyft. Det innebär ännu fler tunga lyft i obekväma ställningar. Dessutom riskerar man att slå huvudet i biltaket när man lastar.
– Det är helt idiotiskt. Vi har påtalat att vi inte kan har det på det här viset, men chefen lyssnar inte. Han vill lägga skulden på oss anställda. Det är oansvarigt, påtalar Matti Niemi.
Förra sommaren kontaktade han Arbetsmiljöverket i Göteborg och gjorde en anmälan enligt arbetsmiljölagen. Arbetsmiljöinspektör Helge Granath gjorde ett besök i augusti och nu har Mio Möbelcenter fått en rad krav på sig som ska vara uppfyllda senast den 31 mars, annars utdöms ett vite på totalt 70 000 kr.
– Många affärer visar upp en fin fasad utåt mot kunderna, men tyvärr ser det ofta illa ut bakom kulisserna. De anställda får inte arbeta från stegar. Arbetsgivaren ska ordna lyfthjälpmedel. Sedan måste han se till att bilen kommer upp i rätt nivå till lastkajen och avsätta ett särskilt utrymme som laddningsplats åt trucken. Man kan välja olika lösningar, men sammanlagt handlar det inte om några stora summor för att komma till rätta med det här, säger Helge Granath. Mio Möbelcenter har varken överklagat föreläggandet från Arbetsmiljöverket eller skrivit något svar till dem hur de tänker göra. På frågan vad man tänker göra åt kraven svarar Sten Der Nederlanden att han tycker att man ska ställa alla tunga möbler på golvet.
– Och om de inte får plats får vi väl stänga lagret, tillägger han syrligt.
Katarina Norgren, ombudsman för Handelsanställdas förbund i Trollhättan, besökte nyligen Mio Möbelcenter i Åmål. Enligt henne är det en av de värre arbetsplatser hon sett:
– Jag trodde inte det kunde se så illa ut 2007, men man slutar aldrig att förvånas. Det verkar som om chefen inte tar det här på allvar. Jag har ännu inte haft möjlighet att träffa honom. Men det måste ju vara bättre att lägga pengarna på att åtgärda problemen än att betala ett vite. Det är ju inga omöjliga krav som ställs. Att de anställda uppmanas att använda trucken, trots att de inte har körkort ser hon som särskilt allvarligt. Om det skulle inträffa en olycka finns det inga försäkringar som gäller, menar hon.
– Vi kommer att göra en uppföljning med en skyddsrond om ett par månader och se hur det har gått. Det är viktigt att det finns vaksamma skyddsombud som törs reagera på det sätt som Matti Niemi har gjort. Det är tufft, inte minst med tanke på att han arbetar på ett litet företag i ett litet samhälle, kommenterar Katarina Norgren.
Oroad vd
Linus Gustafson, tillförordnad vd för Mio-koncernen, är bekymrad över förhållandena i Åmål.
– Mio i Åmål är en franchisebutik och Sten Der Nederlanden är en fri näringsidkare. Men han måste självklart följa lagar och avtal. Om man bryter mot det, kan det leda till att man bli av med rätten att använda Mios varumärke. Jag kommer att kontakta honom så fort jag satt mig in i ärendet, säger han.