Besa Murati jobbade på 7-eleven i Malmö i tre år, var medlem Handels och längtade efter kollektivavtalet som skulle ge henne samma ob-tillägg, försäkringar och tilläggspension som andra butiksanställda. Den 1 april i år blev det verklighet. Samma dag tog hon själv över som ägare till butiken. Nu är det hennes anställda som får fördel av kollektivavtalet.
– Det känns jättebra! Det skapar rättvisa mellan 7-eleven och den övriga handeln, säger Besa Murati.
Visst ger det högre personalkostnader, medger den nyblivna egenföretagaren. Men franchiseavgiften till butikskedjans ägare Reitan Servicehandel har sänkts, så det finns utrymme.
– Alla tjänar på det, säger Besa Murati.
Jelena Jovic som jobbar i butiken gläds åt kollektivavtalet som ger henne högre ob-tillägg och en rad andra förmåner.
– Helt okej. Fast jag vet inte hur mycket mer jag får i lön för det. Jag jobbar inte så mycket på kvällarna längre, säger Jelena Jovic.
Anna Adelöw som driver en 7-elevenbutik på Drottninggatan i Stockholm är lika positiv till kollektivavtalet med Handels. Hon är en av de första köpmännen i huvudstaden som skrivit under avtalet.
– Jättebra! Det känns mer seriöst – annars tror folk att det är illa att jobba på 7-eleven. När vi kan betala lite bättre lön blir det lättare att få kompetent och erfaren personal som stannar kvar, säger Anna Adelöw.
Med kollektivavtalet ökar lönerna enligt Anna Adelöw med drygt sju kronor i timmen, och ob-tilläggen höjs kraftigt från 15 kronor i timmen till 50, 70 respektive 100 procent av timlönen.
– Vi delar de höjda kostnaderna med Reitan. Det känns rimligt, säger Anna Adelöw.
Handels andre vice ordförande Tommy Tillgren, som förhandlade fram avtalet med Reitan, är nöjd med utvecklingen.
– Det rullar på. De flesta köpmän skriver nog på avtalet före 1 juli, säger Tommy Tillgren.
Skulle någon vägra kan Handels varsla om stridsåtgärder. Budskapet är tydligt: Det ska finnas kollektivavtal i alla 7-elevens butiker.