– Ibland blir jag mörkrädd över samtalen. De som ringer jobbar ofta på sina första sommarjobb. De har inte fått upp ögonen än, har ingen koll. Arbetsgivarna utnyttjar okunskapen – jag fattar inte, säger Mattias Mirhagen, en av de fackligt aktiva ungdomar som svarar på frågor i hjälptelefonen.
Från början av maj till och med mitten av augusti har runt 6300 personer ringt och mejlat Fackets hjälptelefon för att få svar på frågor om främst sin lön. Med fem intensiva dagar kvar har förra årets siffra, 5500 samtal och mejl under sommarsäsongen, överstigits.
Kontakterna från anställda inom handeln och hotell- och restaurangbranschen dominerar – 26 procent från handeln, 30 procent från hotell och restaurang.
– En tjej som var 16 år jobbade i en kiosk – fast bara när solen sken. Om inte, fick hon varken jobb eller pengar trots att det fanns anställningsbevis. Att hon var 16 år och stod själv med ansvar för kassan gjorde inte saken bättre. En annan 16-åring sålde jordgubbar i tio timmar i sträck. Om det regnade fick inte han heller någon lön, säger Mattias Mirhagen.
Det är främst unga tjejer som hör av sig. 90 procent är under 25 år, 60 procent är tjejer. En förklaring är att tjejer oftare jobbar i de branscher där det är störst problem – Handels, Hotell- och restaurang och Kommunal.
– Det är skillnad på en kiosk med fyra anställda och på en industri med flera hundra. På större arbetsplatser finns ofta en facklig kultur, med fler anställda bildas många gånger klubbar, och kollektivavtal finns oftare på större arbetsplatser, säger Mattias Mirhagen.

Hjälptelefonen är öppen året runt, men insatserna trappas ner 17 augusti. Till dess är öppettiderna 8-18 och telefonnumret 020-56 00 56. Mejlar gör man via formulär på http://www.lo.se/ung. Man behöver inte vara medlem i facket för att höra av sig.