Handels satsar på storstäderna
Handels planerar en storstadssatsning för att värva medlemmar i de regioner där anslutningsgraden är som lägst. Annorlunda grepp är att vänta.
Tillsammans med avdelningarna i Stockholm, Malmö och Göteborg ska Handels verksamhetschef Lars Jönsson under hösten utforma satsningen. Än så länge finns ingen projektbeskrivning, men Lars Jönsson säger att det kan komma att användas ”mycket icketraditionella sätt”. Målet är att storstadssatsningen startar vid årsskiftet.
Under Handels sedan i juni pågående återvärvarkampanj, där de som värvar tillbaka en medlem som gått ur facket får 300 kronor, har bara 17 medlemmar valt att gå tillbaka till facket. Kampanjen pågår september ut. Autogirokampanjen, där de som bytt från postgirobetalning till autogiro fått två biobiljetter, har gått desto bättre. 1200 personer har än så länge ändrat betalningssätt. Kampanjen höll på juni-augusti, men än har augustisiffrorna inte redovisats.