Hård konkurrens ger bättre villkor i hemelektronikbranschen
Högkonjunkturen gör att hemelektronikföretagen slåss om både marknadsandelar och personal. Nykomlingen Media Markt, till exempel, lockar de anställda med att de får mycket eget ansvar.
För anställda i elektronikhandeln har det överlag blivit lättare att få bra villkor, till exempel fast lön. Det intrycket har Karin Jungerhem, den ombudsman på Handels avdelning i Stockholm som har hand om elektronikföretagen. Konkurrensen om personalen gör att flera av de större företagen ser över anställningsvillkor och förhandlingsförmåner.
– Det är naturligtvis jättepositivt när de anställda erbjuds fast månadslön. Kan man därutöver få ytterligare fördelar som heltid är det ju bara positivt, säger hon.
Förra året etablerades den första Media Markt-butiken i Sverige, i Kungens Kurva i Stockholmsområdet. Där trängs butiken med de andra hemelektronikjättarna: Siba, Onoff, Elgiganten och Expert . En av dem som jobbar hos nykomlingen är 25-årige Samuel Karlsson.
– Jag uppmanas hela tiden att prova nya saker och får feedback på det jag gör. Det är roligt och jag utvecklas hela tiden, säger han.
Samuel Karlsson har jobbat på Media Markt sedan i somras. Tidigare var han under två år på en av konkurrenterna. Och Media Markt var han lite skeptisk till. Tyska affärskedjor och tysk affärskultur har ibland fått dåligt rykte för detaljstyrning, hierarki, dåligt med inflytande och dålig lön och det var Samuel Karlsson rädd för.
– Det är verkligen tvärtom. Här lyssnar man, och är intresserad av mina åsikter. Du får ett stort inflytande för ditt eget tänk och ingen pekar med hela handen.
– Man får bra information, vet vad som händer. Det är aldrig något strul.
Samuel Karlsson är nöjd med sin lön som följer avtalet med ett individuellt påslag och han jobbar heltid.
– Jag jobbar antingen mellan 9,30 och 18.30 eller mellan 11.30 och 20.15. Sedan är jag ledig varannan helg. Jag pluggar lite extra också och behöver vara ledig några timmar ibland mitt på dagen, och det har aldrig varit några problem.
Samuel Karlsson är med i facket liksom cirka en tredjedel av hans drygt 100 arbetskamrater. De flesta är unga och medelåldern är under 30 år. Arbetsplatsen är uppdelad i olika områden; foto, tv, vitvaror med mera.
Varje arbetsområde sköts av ett team, med en teamledare som chef,
sedan finns det också en varuhuschef. Men de flesta frågor löser man inom teamet. De anställda har sin fasta arbetsplats och ofta har de med sig någon kunskap som gör honom eller henne extra lämplig.
Men så mycket internutbildning har Samuel Karlsson inte fått.
– Vi delar med oss av våra kunskaper inom gruppen. Men allra roligast är att lösa ett problem. Hur mycket ska vi beställa av en vara? Det är något som vi alla kan vara med och påverka.
Trots att man har haft en del diskussioner och frågor kring lön och semester så tycker Karin Jungerhem att nyetablerade Media Markt sköter sig bra.
Hon är positiv till att den lokala arbetsgruppen har ett stort inflytande och på så sätt ökar delaktigheten. Men med flera separata avdelningar i varuhuset finns en risk att det blir skillnader mellan grupperna.
– Man blir väldigt beroende av en bra chef, och det är inte alla unga som har tillräckligt med livserfarenhet och utbildning för att vara bra chefer. Jag önskar att arbetsgivare som Media Markt kunde locka lite fler äldre, det skulle nog vara bra för hela arbetsgruppen. Bara ungdom är inte alltid bra.