Arbetsmiljöverket kom nyligen med nya riktlinjer som säger att man inte får sitta i utgångskassa mer än fyra timmar per dag om arbetet är ensidigt upprepat och starkt styrt, till exempel under fredag eftermiddag när det är rusch och långa köer. Utifrån det gjorde Handels och arbetsgivarparterna en handledning till butiker om hur de kan förbättra arbetsmiljön i kassan, till exempel genom rotation.
När Handelsnytt har ringt runt till de stora kedjorna för att se om detta kommer att innebära några förändringar för personalen är tongångarna desamma – nej, vi jobbar redan så. Men på Willys är man ändå glad att dokumenten kom.
– Innan har Arbetsmiljöverket tolkat de regler som finns på ett visst vis, Handels har haft en tolkning och vi som arbetsgivare en annan. Nu har man kokat ner det och vi vet vad som gäller, säger Per Ehrenbom, som jobbar med personalfrågor på Willys centralt.

På Willys i Strängnäs har man redan sedan några år schemalagd rotation mellan kassa, golv och lager. Personalen sitter max fyra timmar i kassan per dag oavsett tryck. Kassorna är nya och skyddsombudet har inget att klaga på. Stolarna är hopfällbara så att man kan ställa undan dem när man vill stå. Personalen får utbildning om att böja benen och inte ryggen när de lyfter, och att sitta och stå rätt i kassan.
Även de som inte vill rotera måste rotera – såväl fast som extrapersonal, hel- och deltidare. Enda undantaget är de som jobbar i köttet. Det blir för krångligt att byta kläder, och duscha innan och efter.
Helena Törnblom, snart 40 år, tycker att rotationen fungerar bra.
– Det är kul med variation, och bra om någon är sjuk för då faller inte allt med det. Man får också mer förståelse för varandra. Själv har jag inga arbetsskador, men självklart måste de minska om man byter arbetsuppgifter, säger hon.
– Tittar jag runt på andra butiker har jag något lägre sjukskrivningar, säger butikschef Sven-Ove Weidne.
Andreas Rundberg, 21 år, har jobbat här i tre år och gillar också att rotera.
– Sitter man för länge i kassan vill man bara bort, det kan bli jobbigt med alla ljud. Jag skulle aldrig klara av att sitta där hela dagen. Men när man har varit på golvet och lyft och hållit på kan det vara skönt att komma till kassan.

På City gross, Lidl och Coop Forum tror man inte heller på några större förändringar för personalen efter Arbetsmiljöverkets nya riktlinjer, och parternas handledning. Men Anders Evertsson, personalspecialist på Coop Forum, har som handelns parter kommit överens om, gått ut med att chefer och skyddsombud tillsammans ska göra riskanalyser som bland annat ska svara på frågorna om och när ensidigt upprepat och starkt styrt arbete förekommer i kassan. Är i så fall arbetspassens längd anpassade? Har man rotation? Har personalen kunskap om bra arbetsställningar?
– Vår grundsyn är sedan flera år tillbaka att ingen ska sitta i kassan mer än fyra timmar per dag, men det finns de som själva vill sitta mer. Man ska ha rast, paus eller annat arbete efter två timmar. Det är en kompetensfråga för oss – vi blir mindre sårbara om många kan mycket. Förr fanns de som bara var kassörer, idag är det inte möjligt. Om det är lite kunder är det väldigt ineffektivt att fyra kassörer bara sitter där. Det kostar ruskigt mycket pengar, säger Anders Evertsson.