Vinet, spriten och det mousserande har körts ut till Systembolag och restauranger inför helgen. Det är torsdag. Ett lugn har lagt sig på alkoholdistributören Lagena. Trots att lagrets största truck då och då susar förbi med musik på festvolym.
Det är just detta som är problemet – alltså inte trucken, utan svängningarna i hur mycket det är att göra dels sett över veckan, dels året. Mycket att göra i början av veckan då tradarna går till framförallt Systembolaget, lite göra i slutet då folk har lagrat upp. Lite att göra i början av året, mycket inför högtider och sommar.
– Lagena är ett dotterbolag till Systembolaget, vi är Anitra Steens lilla dotter. Vår arbetsvolym svänger som folk dricker. Det är helt sanslösa mängder i december. Då är det övertid varje dag. Sen januari, då är det skitlite att göra. Massa nyårslöften som gör att folk håller igen och ska bli bättre människor, säger Patrik Olofsson, ordförande i handelsklubben.
Han visar runt i det 26 000 kvadratmeter dygnetruntbevakade lagret fyllt av framförallt vin. Och några enstaka mineralvatten och Systembolagspåsar. Här och där luktar det fränt av utspillt vin och öl.

Sedan slutet av förra sommaren har fackklubb och arbetsgivare på Lagena i Jordbro, Haninge, förhandlat fram en lösning så att bemanningen ska följa drickandets toppar och dalar. 15 heltidstjänster tillsätts på lagret. Och 1 april går man från två till fem skift som innebär mycket personal under högsäsong så att det blir mindre övertid och bemanningsföretag då, och färre folk i januari och veckoslut så att man slipper rastlös personal. Båda parter är nöjda. Upplägget kom från fackklubben.
– Idén är hemmasnickrad. Min dröm är att ha flera typer av arbetstider som passar olika typer av människor i olika tider av livet, säger Patrik Olofsson.
Så de som har ett andra hemland eller avskyr svensk vinter kan åka bort om de får skiftet med ledigt i januari. Söndag till tisdag-skiftet passar de som studerar, vill vara hemma med barnen mer eller är slitna efter ett liv på lager. Dagskiftet måndag till fredag finns kvar för dem som helt enkelt inrättat sina liv efter vardagslunken.
– Jag tror att vi är i en långt bättre situation än de som vägrar inse att saker och ting förändras och blir tvingade in i sådant här. Man vinner alltid på att ta första initiativet, säger Patrik Olofsson.

Alla anställda har fått rangordna vilket skift de helst vill jobba i, från 1-5. När Handelsnytt är på besök är de mitt uppe i ansökningsprocessen. Ahmed Baccouche stannar trucken, drar med handflatan bort några svettdroppar över pannan när han säger att han valt skiftet som ger honom ledigt i januari och varannan torsdag. Snittmånadslönen kommer att ligga på 24 076 kronor och han tror att han får gå ner 600-700 kronor i månaden, företaget står för resten.
– Det blir en extra semester. Man behöver vila, det är ett hårt jobb, tungt. Och så kan jag åka hem till Tunisien en till gång, nu åker jag bara på somrarna. Jag har fru och barn här, men mina och min frus syskon bor i Tunisien, säger Ahmed Baccouche.
Om det är fler intresserade än platser i ett skift får de som varit anställa längst första tjing. Har man speciella familjeförhållanden ska man inte tvingas in i ett skift man inte klarar, men annars kommer man att vara sparsam med att anpassa arbetstider efter individer. Efter att de anställda fått sina skift annonserar man ut de 15 nya tjänsterna, så om ett skift inte får tillräckligt många intresserade kan man placera de nyanställda där.

Patrik Olofsson säger att arbetstidsförändringen inte tagits emot med trummor, trumpeter och vimplar av de anställda, men tror att 75 procent kommer att vara nöjda när allt lagt sig. Det som han lägger på minussidan är att en del faktiskt byggt sin ekonomi på att jobba mycket övertid, och övertiden kommer att minska när de anställda ökar.
– För vissa är övertidspengar inte bara grädde på moset, utan något man räknar med. Där kan det bli lite knorr, säger Patrik Olofsson.
I lagrets mitt står bröderna Freddie Sundblom och Fredrik Sundblom, och kollegan Annika Sundvall och pratar över truckarna. Det är torsdag och bakom dem är ett handskrivet papper uppsatt som vittnar om övertidsproblematiken och planeringssvårigheterna som den nya modellen ska råda bot på, ” Eventuellt jobb lördag?”. Bröderna Sundblom är två av dem som valt deltidsskiftet i första hand. 25,5 timmar i veckan med en snittmånadslön på 22 425 kronor på grund av hög skiftersättning.
– Dels ska jag flytta till andra sidan stan, så det skulle spara restid. Dels vill jag utbilda mig, ta körkort för andra fordon, jag har börjat med lastbil. Och så vill jag testa på helt andra jobb samtidigt som jag har tryggheten här. De nya skiften är jättebra. Om man får det man vill ha. Det är svårt i och med att de går på anställningstid. Jag har bara varit här sedan 2004 och det skift jag vill ha har 16 platser, säger Fredrik Sundblom.
Han får nickande medhåll från sin lillebror.
– Men det öppnar så många vägar, till exempel att döma fotbollsmatcher. Och det ger möjlighet att under veckorna plugga vid sidan av, jag har varit inne på fastighetsmäklare eller att ta lastbilskort. Man har jobbet i bakgrunden och gör något man tycker är mer roligt vid sidan om, säger Freddie Sundblom.
Även fast de får gå ner i lön jämfört med dagens schema, och får några färre betalda semesterdagar, är det värt det resonerar de.
– Livskvalité, säger Fredrik Sundblom.

I andra sidan lagret står Alexander Cako och handplockar flaska efter flaska medan han bockar av på sin lista. Han är också en av dem som gillar deltidsskiftet.
– Jag har opererat foten så det skulle passa mig perfekt eftersom jag fortfarande går på rehabilitering. Det finns både för- och nackdelar med de nya skiften. Det finns mycket att välja på, men frågan är om alla får som de vill, om alla får plats. Jag är mest orolig för de nyanställda.
Får ni samma problem som handeln nu, med att många jobbar deltid?
– Deltidsproblematiken är inte rolig, men det största problemet med den är att jobbar du deltid får du deltidslön. Här jobbar du deltid med heltidslön, säger Patrik Olofsson.
Miladin Kotur plockar upp nyplastade pallar med trucken och kör dem dit de ska. Intensiv blick. Koncentrerad. Noggrann. Han är inte lika sugen på förändring utan har valt att jobba som idag. Men det spelar egentligen ingen roll.
– Jag har stora barn. Tjejen är 26 år, grabben 20. Det är en annan sak om man ska hämta på dagis. Och så bor jag nära jobbet.

Efter att ha gått i några pölar utspillt röd- och vitvin på lagrets stengolv, och mött ett par killar som inte bär Lagenas tröjor utan ett bemanningsföretags – de kommer snart få sluta – träffar vi Marina Nikolic som tycker att de nya arbetstiderna är bra. För henne passar det bäst att vara ledig varannan fredag.
– Det är bra för barnen. Vi kan laga mat, leka, se tv, sitta och prata, umgås, gå till kompisar. Men det är svårt att få det skiftet. Jag anställdes i november. Men jag hoppas.

Fotonot: Lagena bildades 1995. Man lagerhåller och transporterar alkohol till alla Systembolag, och till 100 grossister och 2500 restauranger i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Av 135 kollektivanställda (121 fasta, 14 vikarier) är 127 medlemmar i Handels. De som jobbar inom Handels avtalsområde jobbar på lager och som chaufförer. De går på kollektivavtal mellan Handels och Almega.