– Vi fick ett samtal från en liten butik som blivit rånad, arbetsgivaren krävde rånarbytet av tjejen som jobbade. Och vi har hört från 16-åriga jordgubbsförsäljare som haft flera tusen kronor i en midjeväska när de stått längs vägen. De flesta arbetsgivare är schyssta, men de fåtal rötägg som finns är precis så usla som en människa kan vara, säger Stefan Gradin, en av dem som svarar på frågor, och ansvarig för hjälptelefonen.
Antalet telefonsamtal och mejl till Fackets hjälptelefon för sommarjobbande ungdomar var under maj, juni och juli drygt 4 000. Det är 1 000 färre än motsvarande period förra året och den första minskningen på flera år. Stefan Gradins förklaring är dels att det finns färre sommarjobb i år, och dels att en större andel gått till äldre ungdomar.
– Fler 25-30-åringar har sommarjobb, fler studenter säljer jordgubbar. De har jobbat tidigare, vet oftare sina rättigheter och skyldigheter och behöver inte ringa, säger Stefan Gradin.

Under sommarens högsäsong svarade fem fackligt aktiva ungdomar från olika LO-förbund på frågor måndag-fredag 8-18. När Handelsnytt besökte jouren i början av augusti var de två, Stefan Gradin och Charlotte Hörnstedt, båda 27 år och handelsmedlemmar. Stefan Gradin jobbar annars på LO i Härnösand, Charlotte Hörnstedt har just pluggat arbetsvetenskap och söker jobb.
– Välkommen till fackets hjälptelefon, svarar Charlotte Hörnstedt i telefonen och hjälper en anställd med en arbetsplatsolycka på en restaurang.
Snart sätts headsetet på igen. En kille under 18 år frågar om övertidsersättning i en butik, men han får inte jobba mer än åtta timmar per dag och 40 timmar i veckan när han är minderårig. ”Ring ring” igen. Charlotte Hörnstedt hämtar ett kollektivavtal och svarar på vad ob:t ligger på för en florist.
– I början av sommaren är den vanligaste frågan ”Vilken lön ska jag ha?”. I mitten av sommaren handlar det om scheman, raster och uppsägningar. Och i slutet om att man fått fel eller ingen lön, säger hon.

770 av de hittills 4 000 ärendena har rört Handels områden. De är vanligast, sen kommer de om hotell- och restaurangbranschen, sen frågor om fackförbundet Kommunals områden, som äldreomsorgen.
– Byggen och industrier är stora arbetsplatser som ofta har fackklubbar man vänder sig till istället. De flesta som hör av sig från handeln jobbar i småbutiker utan klubbar, inte på Coop Forum eller Ica Maxi. Ibland har de en yngre arbetsgivare som inte alltid har koll. Många samtal kommer från sommaröppna ställen som på Öland och Gotland. Vanliga problem är fel lön. Och ofta finns inte kollektivavtal på arbetsplatsen, och då finns ingen lägstalön eller krav på ob, säger Stefan Gradin.
75 procent av kontakterna har kommit från 16-24-åringar. Flest från tjejer, många sommarjobb finns inom kvinnodominerade branscher. Vanligast har varit att sommarjobbarna själva ringt, näst vanligast mammor, sen pappor och arbetsgivare. Frågor om lön, uppsägningar och arbetstider har dominerat, vanligast har lönefrågor varit. Om rätt lön, ingen lön eller svart direkt i handen. Det har också frågats om ”solskensavtal”.
– När det regnat har vissa arbetsgivare ringt eller till och med sms:at den anställde om att den inte behövs, och man får ingen lön. Det har varit i glasskiosker eller för jordgubbsförsäljare som inte lyckas kränga jordgubbar i en pöl, säger Stefan Gradin.

Ungdomarna som svarat på frågor i hjälptelefonen under sommaren tycker att det finns en okunskap bland dem som hör av sig.
– Det kan vara ungdomar som gått en treårig samhällsutbildning på gymnasiet som inte vet vad ett anställningsbevis eller kollektivavtal är. Skolan måste ta ett ansvar, men eftersom den inte gör det är LO:s mål att besöka alla gymnasieklasser. När vi gjort det ska vi besöka alla högstadieklasser, säger Stefan Gradin.

Fackets hjälptelefon är öppen året runt, men har längre öppettider under sommaren. Fram till nästa sommar är den öppen 8-17 måndag-fredag. Telefonnumret är 020-56 00 56. Mejlar gör man via ett formulär på www.lo.se/ung eller så kan man fråga via Lunarstorm. Man behöver inte vara medlem i facket för att fråga.