Tio medlemsvärvare i Stockholm, åtta i Göteborg och åtta i Malmö är anställda till 15 november för att vara i de största köpcentrumen till klockan 20 på vardagar, och under helger. Samtidigt drar en radioreklam igång och en hemsida öppnar speciellt för storstadsprojektet. Dessutom öppnar en helpdesk dit medlemmar och icke-medlemmar kan ringa, mejla eller sms:a för att ställa frågor eller bli medlemmar.
Sabina Smajic, 23 år från Göteborg, är en av de 26 värvarna som dels ska gå runt i butiker på köpcentrum, dels bemanna diskar, eller ”eventplatser” som Handels kallar dem.
– Mitt huvudämne när jag pluggade på högskolan var mångfald så jag fokuserar på det, jag vill värva olika grupper. Mångfald handlar inte bara om ålder och kön utan om så mycket annat, som etnicitet, sexuell läggning, funktionshinder och olika personligheter, säger Sabina Smajic.
Hon har ingen bakgrund inom handeln eller facket. Hon och de andra medlemsvärvarna har fått en utbildning i fackliga frågor som löner, uppsägningar, avsked, mbl och las.
Storstadsprojektet pågår 2010 ut, indelat i delprojekt.
– Tanken är att vi ska prova olika sätt att rekrytera medlemmar. Hur det blir efter 15 november vet vi inte än, men att det blir medlemsrekrytering är självklart, säger projektledare Gunnar Lydin.
Handels har efter många utträden idag drygt 150 000 medlemmar. Målet med storstadsprojektet är att få 16 000 nya medlemmar i 25-30-årsåldern.