Handelsnytt frågar Susanna Gideonsson, Handels första vice ordförande som är ansvarig för förbundets insatser för att få fler medlemmar. Vilka går ur, eller går inte med?
– De upp till 29 år och de över 60. De äldre känner sig säkra nära pensionen. De yngre har låga inkomster, deltid eller tidsbegränsade anställningar. Det är bara att konstatera, det kan bli för dyrt för dem.
Facket säger ofta att tappet beror på den höjda a-kasseavgiften, var är självkritiken?
– Det är att göra det enkelt för sig och skylla allt på a-kassan. Handels har till exempel inte följt med i rallyt av osäkra anställningar, och har inte ett medlemskap anpassat för dem med de anställningarna.
Anpassat medlemskap?
– Vi tittar på hur ett medlemskap kan se ut som passar dem med sämre villkor och osäkra anställningar, för dem får det inte kosta för mycket att vara med. Men än finns inget konkret, och när i tid kan jag inte säga. Ett kongressbeslut om det är starkt att föredra.
Vad måste Handels mer göra för att fler ska gå med?
– Kampanjer i all ära, men vi måste hitta ett arbetssätt som inte bara funkar under speciella veckor. Till exempel att när man är på arbetsplatsbesök som handlar om annat än värvning också frågar ”Är du med i Handels”.
Trots att nettot är minus går folk med, nära 9 800 personer sedan årsskiftet. Är det för mycket fokus på att värva och inte på att behålla?
– Det går hand i hand. Ska vi göra ett bra jobb för dem som är med måste vi vara många och därmed starka.