Coop-anställda som lurades på jobben får skadestånd
Sju personer som blev av med jobben när en Coop-butik i Södertäljetrakten såldes får skadestånd. Handels och Coop Sverige nådde i förra veckan en förlikning och stämningen i Arbetsdomstolen läggs nu ner.
– Jag är nöjd med förlikningen, säger Ghita Rosqvist, en av dem som blev av med sitt jobb. I dag vikarierar hon på en annan Coop-butik.
Vad förlikningen innebär vill varken hon, Handels eller Coop Sverige säga.
– Det hör till sakens natur att när vi har gjort en förlikning så stannar det mellan parterna, säger Coops informationschef Magnus Frisk.
Det var i juni 2006 när Coop sålde en butik i Södertäljetrakten som sju fast anställa sa upp sig själva. Enligt Handels blev de sju vilseledda eftersom Coop hävdade att det var enda sättet för dem att få jobb hos den nya ägaren. Men enligt lagen om anställningsskydd, las, följer personalens anställningar med köpet av verksamheten. Personalen skulle alltså ha fått fasta anställningar i den nya butiken, eller fått vara kvar inom Coop-koncernen. Därför stämde Handels Coop i Arbetsdomstolen. Men då parterna nått en uppgörelse läggs stämningen ner.
Enligt Coops informationschef Magnus Frisk informerade Coop de sju anställda om vad som gäller. Däremot gav Coop dem fel blankett – i stället för ett formulär att fylla i för att få ut sin lön fick de en uppsägningsblankett (Handelsnytt nr 12/2007).
Lagen om anställningsskydd: När ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet övergår från en arbetsgivare till en annan, övergår också gällande anställningsförhållanden och anställningsavtal. Att en verksamhet byter arbetsgivare är inte i sig en saklig grund för uppsägning.
Läs tidigare artiklar