Aircalls anställda får inte jobb hos ny ägare
De 180 anställda i konkursdrabbade mobiltelekedjan Aircall får inte jobb hos nya ägaren Dialect. Tråkigt, men skönt att få besked efter all oviss väntan, säger Jens Åström som jobbade i butiken i Luleå.
Konkurrenten Dialect köper Aircall som gick i konkurs i april efter en lång tids ekonomiska bekymmer. Dialect tar dock inte över Aircalls 37 butiker utan köper i princip enbart varumärket och kundstocken. Försäljningen kommer främst att ske via internet. Fotokedjan Fotoquick som varit en del av Aircall ingår inte heller i köpet.
Aircalls 180 anställda som hoppats bli återanställda av en ny ägare får därmed inte den chansen.
– Aircall har haft en katastrofal lönsamhet i hela kedjan. Vi tror inte på deras affärsidé att ha små butiker utspridda över landet, säger Dialects vd Mats Kraitsik Kalvik till Handelsnytt.
Han säger att ett fåtal nya butiker kan komma att startas i de tre storstäderna. Tidigare Aircallanställda är välkomna att söka jobb men har ingen förtur.
Jens Åström som var Handelsombud på Aircall i Luleå berättar att personalen fick ett mejl från konkursförvaltaren en fredag i slutet av maj.
– Han skrev att vi skulle stänga butiken samma dag och gå hem. Det kändes trist att inte hinna förklara för stamkunderna vad som hände, säger Jens Åström.
Trots allt tycker han att det är skönt att få besked om vad som gäller. Fram tills hans uppsägningstid löper ut i mitten av augusti får han lön genom den statliga lönegarantin.
– Det är skönt att vara ledig över sommaren i stället för att gå i butiken och vänta. Och vi har blivit kallade till möte med omställningsföretaget Antenn för att få hjälp att komma vidare. Jag funderar på om jag ska utbilda mig eller försöka få ett nytt jobb.
Läs tidigare artikel: 180 uppsagda efter konkurs i Aircall