Anna Holm arbetar på butiken i centrala Gävle. Hon ser både för- och nackdelar med en kontantfri butik.
– Det bli ju mindre kontanter och det minskar rånrisken för oss som jobbar här. Det är bra, för man arbetar ensam ibland. Men vi tappar en del kunder, alla har inte med sig sitt kort eller så vill de betala kontant.
Enligt Anna Holm har ungefär hälften av kunderna tidigare betalat kontant.
– Nu måste kunderna ställa om sig till att vi bara tar kort. Men det tar nog inte så lång tid.

Telenor Sverige har 69 butiker och 10 shops, mindre butik i butik, och totalt ungefär 320 anställda. Ett fåtal butiker har inte gått över till det nya systemet.
– Vi har sparat fem procent av butikerna för att inte förlora kunder som vill betala kontant. Vi gör det här dels för att det är dyrt för oss att hantera kontanter och dels för att vi vill minska rånrisken för de anställda, säger Stina Reutercrona på Telenors presstjänst.

Att få bort kontanterna ur butikerna är ett av Handels viktigaste mål när det gäller de anställdas säkerhet.