– Jag sålde ett helt flak med energidryck till två unga killar precis innan vi införde åldersgräns. Ett flak är 24 burkar. Det är självklart inte nyttigt, säger hon.
Butiken hon jobbar i ligger nära en skola och tidigare kom det in unga pojkar och flickar både före skolan började, på lunchen och på kvällarna. Men sedan de införde 15-årsgräns och obligatorisk legkoll har Yvonne Ivarsson inte sålt en enda burk med energidryck till ungdomar.
Den senaste tiden har allt fler butiker infört åldergräns på energidrycker. Först ut var Pressbyrån och 7-eleven. Nu har ett antal enskilda Coop och Ica-butiker följt deras exempel och i mitten av oktober gick Axfood ut med att samtliga Willys, Prisextra och Hemköp inför 15-årsgräns.
Ett problem som har diskuterats i samband med detta är att få 15-åringar har giltig legitimation. Men det argumentet håller inte, menar Yvonne Ivarsson.
– Många ungdomar idag har bankkort, och i samband med att man får dem får man också legitimation. Så hos oss är vi stenhårda. Har man inte leg får man inte köpa, säger hon.
Till skillnad från försäljning av öl, spel och tobak är det lagligt att sälja energidryck till barn och ungdomar.Men trots att det står i diskrimineringslagen att man inte får särbehandla människor på grund av ålder är det tillåtet att neka dem att köpa. Åldersdiskriminering gäller i dag enbart arbetslivet.
Energidrycker innehåller, förutom mycket socker, ofta stora mängder uppiggande medel som koffein och taurin. Stora mängder energidryck kan ge hjärtklappning och olika fysiska stressymptom.
Forskare misstänker att energi­dryck blandat med alkohol kan ligga bakom ett antal dödsfall bland unga.