Snön gnistar över Skellefteå i början av december. Butikerna fylls av jul- och festkläder, det glittrar och blänker om kläderna i Kappahls butik. Kappahl har nyligen av tidningen Veckans affärer utsetts till ett av Sveriges bästa företag när det gäller jämställdhet, bland annat lyfts jämn chefsfördelning fram.
Gunilla Andersson och Melinda Hedström har båda arbetat på butiken sedan 1983 och stortrivs.
– Det är ju så fantastiska arbetskamrater. Vi är som en andra familj, säger de i munnen på varandra.
Förutom de två har ytterligare fyra arbetat lika länge, ett tydligt tecken på att man trivs, menar Melinda Hedström.

Även om företaget lyckas få en jämn fördelning på chefsnivå är personalgruppen i butikerna inte särskilt jämställd, i dag jobbar bara kvinnor här. Det har funnits män som anställda men bara några år här och där. De skulle gärna ha fler manliga arbetskamrater men har analysen av varför de inte stannar klar.
– Killar vill inte ha deltider, säger Melinda Hedström. De säger att de inte vill ha deltid och då menar de till och med 35 timmar, det tycker ju vi är så gott som heltid.
Men trots avsaknaden av män är butikssäljare ett roligt jobb. Att få jobba med mode, ge kunder råd och tips och få positiv respons från stammisarna, det smäller högt.
– Jag har fått blommor från kunder, och fika, säger Gunilla Andersson, som numera arbetar som dekoratör och litegrann saknar kundkontakterna.
Precis som de anställda är kunderna till allra största delen kvinnor, som inte sällan köper till sina män.
Möjligheten att göra karriär inom Kappahl är lite begränsad i en mindre stad i Norrland.
– Kappahl vill helst inte ha en butikschef som kommer ur personalgruppen, säger Melinda Hedström som själv är fackligt aktiv i sin butik och i den centrala fackliga gruppen och även sitter i Handels förbundsstyrelse.
Om ett chefsjobb lockar är det alltså långpendling till Piteå eller Umeå som gäller.
– Men visst finns det kurser att gå och man kan ju läsa om tjänster på intranätet. Men man får själv hålla koll på det om man är intresserad.
Extra föräldrapenning
Ett jämställdhetsplus i kanten får företaget också för att de i enlighet med kollektivavtalet fyller ut föräldrapenningen. Det ger tio procent extra utöver föräldrapenningen, dock max under två månader. Men allt är inte rosenrött. Inom i större delen av detaljhandeln, i alla fall den del som domineras av kvinnor, är deltiderna ett stort problem.
– Det är ju konstigt, på elektronikbutiker där det jobbar män, där får de heltid, där fungerar det med scheman, säger Melinda Hedström.

Både hon och Gunilla Andersson arbetar 30 timmar och är nöjda med det, precis som resten av personalen, men så är det inte på andra butiker.
– Det är klart att det finns jättemånga som vill arbeta mer, säger Melinda Hedström. Det är en ständigt pågående diskussion med företaget att heltid ska vara norm. Men man måste från oss i fackets sida ligga på, hålla koll på las-listorna, då och då fråga runt bland arbetskamraterna vilka som vill arbeta mer och lämna in listor på det till butikschefen.
Enligt Melinda Hedström finns det bara en handfull klubbar på Kappahls 150 butiker i Sverige. På en del andra finns det något fackombud eller skyddsombud.

Tidningen Veckans Affärer har för första gången utsett Sveriges bästa arbetsplats när det gäller jämställdhet. Kappahl hamnar bland de fem bästa, utan inbördes ordning.
112 företag har svarat på en enkät om hur företagen tar hänsyn till de anställdas livssituation. Bedömningen har bland annat gjorts efter hur chefernas könsfördelning ser ut. Undersökningen genomfördes sommaren och hösten 2009.
Satsningen på jämställdhet handlar i grund och botten om att man vill ha ett lönsamt företag, enligt Kappahl.

– Om man har delaktighet blir man bättre på att möta kunderna. Vi erbjuder två internutbildningar och åtta av tio chefer tas inifrån, säger Kajsa Räftegård, personal- och informationsdirektör.
Också Kajsa Räftegård vill ha fler män i butikerna och tror att avsaknaden av mixade arbetsgrupper beror på att det mest är kvinnor som vill arbeta med mode.
– Det kan också vara arbetstiderna, att vi har svårt att erbjuda heltid till alla. I dag vill ungefär en fjärdedel arbeta mer.
Enligt Kajsa Räftegård försöker företaget hitta möjligheter till fler heltider men schemaläggningen gör det svårt.