– Just nu lär vi upp den indiska personalen. Det är en del språkbekymmer, så vi sitter tillsammans med tolkar. Många är väldigt ledsna över att ha förlorat jobbet, så situationen är knepig. Men det är inte personerna som kommer hit från Indien vi är arga på, utan företaget, säger Handelsombudet Thomas Hansson, som fick uppsägningsbeskedet tidigare i veckan.

Av de 70 som jobbar på avdelningen får ett 20-tal jobba kvar och ska fungera som en beställarorganisation och vara en länk mellan kunder inom KF-koncernen och leverantören Accenture. Men ingen av de 50 som sägs upp får möjlighet att omplaceras inom KF:s organisation.
– Den möjligheten finns dessvärre inte, eftersom vi inte kommer att ha denna typ av tjänster längre, säger Marie Wiksborg, personalansvarig på KF.

För de uppsagda väntar nu stöd från omställningsföretaget Antenn. De får också delar av uppsägningstiden arbetsfri. Uppsägningstiden varierar beroende på hur länge de varit anställda i företaget.