Roligast är att leda fredagspasset. Det brukar bli lite fest och veckoslut över stämningen. I dag har Lars-Åke Henriksson kommit från jobbet i tid, styrketränar lite före passet, 16.30 sitter han på spinningcykeln framför 40 träningssugna. Han drar ner på ljuset, upp volymen.
– Då drar vi igång då. Hitta ett skönt motstånd. Ner med axlarna. Blunda om ni vill. Glöm inte bort att andas.

Redan efter fem minuter tar han sin handduk och torkar bort svettdropparna som tränger fram i pannan. Taktfast musik, hård bas. En deltagare gör tecken om att han vill ha högre volym.
– Lyssna på texten. Hör trummorna. Låt musiken fånga er, ropar Lars-Åke Henriksson i headsetet.
– Nu kommer vi till en riktigt tung backe. Lägg på lite motstånd så det känns som ni har gyttja i mountainbiken, peppar han.
Han håller på att glömma återhämtningen mitt i passet, men minns i sista stund. Andas. Dricker. Går bort till pappershållaren på väggen och torkar svett. Till sist spurt.

Jag höll på att svimma, säger en av deltagarna på väg till omklädningsrummet. Lars-Åke Henriksson själv säger att han tog det lugnare än vanligt. Han känner sig lite risig och har slarvat med både mellis och lunch, en salt laxpaj som inte smakade bra. Nu eftersnack med några träningsstammisar, sen en banan, dusch och helg.
Hinner du med fredagsmyset?
– Vi lever kontinentalt och äter sent. Jag tycker fredagspasset är skönt. Det finns så mycket positiv energi i lokalen. Alla jobbtankar, spänningar och stress rinner av en. Det blir ett snyggt slut på veckan och en bra start på helgen.
Han har förhört sig om att det ska lagas pasta med svamp hemmavid.
– Och jag har köpt en flaska vin, säger han och försvinner in i omklädningsrummet.

Dagen före passet träffades vi på LO där Lars-Åke Henriksson jobbar med facklig utbildning. Långt ifrån den Lars-Åke Henriksson som ropade ”Nu piskar vi på” med dunkande techno från högtalarna. Han har alltid älskat att cykla i det fria. Älskat vägarna. Att se, på nära håll. En gång blev cykeln stulen, så när en kompis föreslog att de skulle köra Vätternrundan började han träna på Friskis & Svettis. Nu har han varit ledare i åtta år och leder två spinningspass i veckan. Som lön för mödan får han 100 kronor per pass. Minus skatt, plus gratis träning.

Lars-Åke Henriksson är engagerad i många fler föreningar än Friskis & Svettis. Han beskriver sig som en ”sådan där kreativ jävel”. En ”förbättringsagent”. När barnen var yngre var det tufft. Vardagen kunde kännas som ett skiftjobb. I dag är tillvaron lugnare, men han gillar det som på klyschspråk skulle kallas många bollar i luften.
– Man kan göra lite och vara stressad, och göra mycket och vara ostressad. Jag tror många blir stressade av att de vill göra så mycket, sådant de inte tar sig för. Att vilja blir ångesten. Mitt motto är lev nu, gör det nu.
Vissa saker väljer han dock bort. Som Facebook. När han är hemma vill han vara fokuserad på att vara just det.
– Jag tror jag har balans. Jag har blivit mer medveten för att jag inte skött det så bra tidigare.

Träningen sorterar han in under egentid. Den blir inte ytterligare en prestation, handlar inte om att bli fit för att bli snygg. Till hans söndagspass har det blivit lite av en tradition att sambon Eva kommer, då blir det också ett sätt för dem att umgås.

Lars-Åke Henriksson försöker få de som tränar att känna att de är ute och cyklar på riktigt. Att de rullar ut från stan, plockar upp kompisarna, kommer till en serpentinväg.
– Det blir som en mental träning också. Det handlar inte bara om träningen utan om att man gör det med andra i en positiv miljö. Jag kommer nog att vara ledare ett par år till.

Fakta

"Det är så jäkla skönt efteråt"

Namn: Lars-åke Henriksson
Ålder: 55 år.
Bor: Årsta, Stockholm, kollektivvilla.
Familj: Sambo, två barn, två bonusbarn.
Jobb: Ombudsman på LO.
Därför spinning: Funkar alltid. Är man trött eller känns kroppen seg kan man dra ner på motståndet.
Träningsmorot: Det är så jäkla skönt efter.
Hitta tid-tips: Skriv in det i almanackan. Ibland skriver jag bara VFSH (= Vad Fan Som Helst).
Bästa träningslåt: Insomnia med Faithless.

 

Fakta

Kan förebygga migrän

Spinning tränas på en stationär cykel i grupp. Man kan reglera hur tungt det ska vara.

En studie från Göteborgs universitet visar att spinning förebygger migrän lika bra som läkemedel och avslappning. Att studien valde att testa spinning var en tillfällighet, annan konditionsträning är också bra.

Det krävs inga speciella träningskläder, men spinningskor som har hård sula och ett fäste under kan vara skönt.